Pobierz bezpłatny poradnikINTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej

Badania użyteczności

„Badania użyteczności są jednym z fundamentów, do budowy lub optymalizacji cyfrowych produktów. Dane o zachowaniu użytkowników, w połączeniu z wiedzą w zakresie stosowania optymalnych rozwiązań UX – pozwalają rekomendować zmiany, zwiększające użyteczność witryn i aplikacji.”
Mateusz Bober
Mateusz Bober
Kierownik Projektów Marketingowych
    Darmowa konsultacja

    Badania użyteczności przyczyniają się do zwiększenia konwersji w e-sklepach.

    Szczegółowa analiza zachowania użytkowników oraz dobór metod i technik, pozwalających na ocenę funkcjonalności cyfrowych produktów, są kluczowe w efektywnym dopasowaniu ich do oczekiwań przedstawicieli grupy docelowej.

    Im lepsza znajomość użytkowników oraz świadomość na temat trudności, które mogą spotykać w związku z użytkowaniem strony/aplikacji, tym większa szansa na wdrożenie rozwiązań, przyczyniających się do realizacji celów biznesowych.

    Badania użyteczności – czym są?

    Badania użyteczności to skuteczny sposób na zweryfikowanie tego, jak użytkownicy odbierają cyfrowy produkt. Dzięki badaniom możemy określić m.in. problemy, które utrudniają klientom korzystanie ze stron internetowych.

    Jesteśmy też w stanie sprawdzić, czy odwiedzający z łatwością użytkują stronę, a nawet – jaka jest ich opinia na temat konkretnych rozwiązań. Wszystko zależy jednak od wybranej metody badań.

    Każda ze zmian wprowadzanych w witrynie, e-sklepie, czy aplikacji powinna zostać poprzedzona badaniami użyteczności, prowadzonymi na użytkownikach.

    Takie badania sprawiają, że można dokładnie sprawdzić, jakich modyfikacji wymaga cyfrowy produkt, by był jak najlepiej dopasowany do potrzeb osób, które z niego korzystają. W ramach badań użyteczności wykrywamy problemy, mogące negatywnie wpływać nie tylko na funkcjonowanie całej strony, ale także na doświadczenia użytkowników.

    Prace w oparciu o wyniki badań, pozwalają nie tylko zwiększyć użyteczność witryny, ale też poprawić te funkcjonalności i elementy produktu, które sprawiają, że użytkownicy nie mogą łatwo zrealizować w witrynie swoich celów – takich, jak np. znalezienie określonych informacji, czy zakup produktów lub usług.

    Czasami zmiana nawet najmniejszych elementów, pozwala zwiększyć użyteczność strony, a co za tym idzie, może wpłynąć na poprawę konwersji.

    Badania użyteczności – kiedy warto je przeprowadzić?

    Badania użyteczności pomagają nie tylko w projektowaniu użytecznych produktów cyfrowych, ale też we wprowadzaniu zmian, które usprawniają funkcjonowanie już istniejących stron i aplikacji.

    Zastanawiając się nad tym, kiedy warto przeprowadzić takie badania w odniesieniu do własnego e-biznesu, należy wziąć pod uwagę przynajmniej kilka sytuacji. Pierwszą z nich jest m.in. etap wdrożenia dopiero zaprojektowanych rozwiązań.

    Nanoszenie zmian na makietach jest łatwiejsze niż w przypadku gotowych produktów, a w dodatku sprawia, że użytkownicy od początku korzystają z dobrze zoptymalizowanej strony, czy aplikacji.

    Testowanie użyteczności powinno być prowadzone także w celu poznania opinii osób korzystających z produktu. Każda z grup docelowych działalności konkretnej firmy, cechuje się innymi potrzebami, stąd też warto poznać jej perspektywę i sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy podejmują interakcję z witryną.

    Badania użyteczności zawsze warto przeprowadzić także wtedy, gdy strona lub aplikacja nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a mimo inwestycji w działania reklamowe – konwersje nie rosną.

    Najczęstszą przyczyną tego typu sytuacji są problemy z użytecznością. Brak odpowiedniej optymalizacji strony zwyczajnie sprawia, że użytkownicy mimo pojawienia się w witrynie, mogą nie być w stanie, w pełni wykorzystać jej funkcjonalności.

    Tymczasem badania jasno wskazują, w którym momencie pojawiają się problemy, dając podstawę do ich skutecznej eliminacji. Sprawdzenie użyteczności witryny jest konieczne także, w trakcie jej przebudowy.

    Niezależnie od tego, czy planowany jest redesign całego serwisu, czy przebudowa pojedynczych elementów, warto ocenić, które z nich będą najlepiej dopasowane do potrzeb użytkowników.

    Badania jasno wskażą, czy i jakie zmiany na stronie są konieczne, w celu jej zoptymalizowania. Odpowiedzą też na pytanie, czy problemy e-biznesu wynikają tylko z błędów w zakresie User Experience, czy może są wynikiem braku dopasowania oferty do oczekiwań klientów?

    Badania użyteczności – jak pracujemy?

    Przeprowadzając badania użyteczności, określamy, jakie rozwiązania wdrożyć, aby zwiększyć ergonomię cyfrowego produktu. Im większa jest funkcjonalność konkretnej witryny, czy aplikacji, tym większe szanse na generowanie sprzedaży (ruch i czas spędzany przez użytkowników na stronie, może zwiększyć się pod wpływem jej optymalizacji).

    Im bardziej funkcjonalna jest strona, tym lepiej także dla wizerunku firmy. W naszej pracy wykorzystujemy szereg różnych metod i technik, dzięki którym wnikliwie analizujemy cyfrowe produkty i wyciągamy wnioski, w celu zaproponowania efektywnych rozwiązań.

    Przygotowujemy rozwiązania zarówno dla produktów, które są dopiero na etapie projektowania, jak i modernizujemy te, które już funkcjonują w sieci. Analizując strony pod kątem ich użyteczności, zdobywamy informacje o potrzebach klientów konkretnego e-biznesu.

    Skupiamy się m.in. na tym, skąd użytkownicy zostali przekierowani na stronę, jakie są ich cele związane z wizytą, jakie obszary w witrynie są dla nich najbardziej interesujące oraz, jaki czas poświęcają na przeglądnięcie określonych elementów.

    Na bazie tak szczegółowych informacji, jesteśmy w stanie tworzyć projekty cyfrowych produktów, uwzględniające realne potrzeby korzystających z nich osób. W ramach badania użyteczności korzystamy z jednego z najbardziej skutecznych narzędzi, pozwalających sprawdzić użyteczność cyfrowego produktu.

    Od wielu lat wykonujemy dla naszych klientów testy A/B. Dzięki nim jesteśmy w stanie sprawdzić różne obszary witryny, takie jak np. układ informacji, czy budowa koszyka zakupowego. W ramach testów przygotowujemy różne warianty strony, a następnie poddajemy je testowaniu użytkowników.

    To właśnie oni wskazują, który wariant jest dla nich optymalny. Testy A/B pomagają więc zwiększyć zaangażowanie osób korzystających ze strony, a co za tym idzie, poprawić konwersje. Specjalizujemy się w rozwiązaniach dla e-commerce.

    Wiemy, że istotny wpływ na generowanie przychodów e-sklepu, mogą mieć nawet najdrobniejsze elementy, składające się na strukturę stronny, jak i czas jej ładowania oraz funkcjonalności, zapewniające komfort użytkownikom.

    Badania użyteczności na użytkownikach – rodzaje

    Istnieje kilka rodzajów badań użyteczności na użytkownikach – badanie stacjonarne moderowane, zdalne badanie niemoderowane oraz zdalne badanie moderowane.

    • Stacjonarne badanie moderowane.

    Tego typu badania są przeprowadzane w laboratoriach. W trakcie badań najczęściej wykorzystywane są dwa pomieszczenia – sala fokusowa oraz sala poglądowa. W badaniu uczestniczy nie tylko badany, ale także osoba nadzorująca (moderator), prowadząca oraz obserwująca (zajmująca się zapisywaniem sugestii użytkownika, biorącego udział w testach).

    Badanie jest nagrywane (zarówno obraz z monitora, jak i obraz z kamery, skierowanej na osobę badaną). W trakcie testów użytkownik wykonuje zadania (związane z użytkowaniem witryny), według ściśle określonego scenariusza.

    Osoba badania może zgłaszać swoje uwagi w trakcie trwania testów, jednak po ich zakończeniu otrzymuje także specjalną ankietę, w której określa odczucia, związane z użytkowaniem strony.

    Na podstawie zebranych w trakcie badania danych – powstaje specjalny raport, zawierający również rekomendacje zmian.

    • Zdalne badanie moderowane

    Zdalne badania moderowane odbywają się poza laboratorium (osoba badania przebywa we własnym domu). Testy są jednak prowadzone, przy użyciu przygotowanego wcześniej scenariusza.

    Użytkownik testujący wykonuje określone zadania (np. próbuje sfinalizować transakcję w e-sklepie), w naturalnych warunkach. W tym przypadku zapis badania realizowany jest poprzez zrzuty z ekranu osoby badanej, a także zapis z kamery użytkownika.

    • Zdalne badania niemoderowane

    Tego typu badania prowadzi się, instalując na badanej stronie specjalny skrypt, pozwalający na gromadzenie danych o zachowaniu użytkowników, korzystających z cyfrowego produktu. Z pomocą skryptu, wizyty użytkowników na stronie są nagrywane, co dostarcza informacji, niezbędnych m.in. do określenia problemów, których doświadczają osoby odwiedzające witrynę.

    Wynikiem badań są nie tylko nagrania wideo, ale tez heatmapy, clickmapy oraz scroll mapy podstron, na podstawie których, oceniamy ergonomię cyfrowego produktu.

    Jak testujemy użyteczność cyfrowych produktów?

    W tym celu przeprowadzamy m.in. badania na użytkownikach. To wieloetapowy proces, który różni się w zależności od typu określonego badania.

    Wyodrębniamy jednak kilka podstawowych kroków, które realizujemy w ramach testowania użyteczności. Pierwszym z etapów jest przygotowanie założeń, a także określenie procedury, zgodnie z którą będą prowadzone badania.

    W przypadku badań moderowanych – rekrutujemy i selekcjonujemy przedstawicieli grupy docelowej, według ściśle określonych kryteriów.

    Dopiero po etapach przygotowawczych, przystępujemy do prowadzenia badań. Następnie analizujemy zachowania użytkowników i oceniamy ścieżkę, wrażenia związane z korzystaniem ze strony, komentarze i opinie, odnoszące się do witryny.

    Syntetyzujemy otrzymane dane i zbiorczo je oceniamy, a w końcowym etapie - przygotowujemy raport, wraz z rekomendacjami zmian, do wdrożenia w cyfrowym produkcie.

    Badania użyteczności – co oferujemy?

    Badając użyteczność stron, czy aplikacji wykorzystujemy różne metody. Są to nie tylko różnego rodzaju badania na użytkownikach, ale także inne działania, pozwalające ocenić ergonomię cyfrowego produktu.

    Metodą, która pozwala nam precyzyjnie określać obszary stron internetowych, wymagające zmian, jest m.in. ekspercki audyt UX.

    W jego ramach zajmujemy się analizą poszczególnych elementów witryn internetowych i aplikacji, tak aby poznać potrzeby użytkowników i sprawić, że cyfrowy produkt będzie zaprojektowany/ przebudowany zgodnie z dobrymi praktykami z zakresu UX. Przeprowadzając audyt, skupiamy się na szczegółowej analizie strony internetowej.

    Pod uwagę bierzemy m.in. rozkład poszczególnych elementów, treści, prezentację wizualną, aspekty techniczne (związane np. z szybkością ładowania strony) oraz inne czynniki wpływające na funkcjonalność.

    Oceniamy również intuicyjność nawigacji w witrynie, a w kończącym audyt raporcie – zawieramy rekomendacje zmian, po których wdrożeniu, poprawie ulega m.in. współczynnik konwersji.

    W naszej pracy wykorzystujemy jedynie skuteczne rozwiązania, a badania użyteczności pozwalają nam określać obszary do optymalizacji, dzięki czemu usprawniamy szereg procesów zachodzących w e-sklepach (np. sprzedaż).

    Udoskonalamy funkcjonalności witryny, a w tym jej kluczowe elementy i nawigację (istotną z perspektywy doświadczeń użytkowników).

    Przygotowujemy zalecenia, które dopasowują cyfrowy produkt do oczekiwań odbiorców z grupy docelowej, tym samym przyczyniając się do realizacji celów biznesowych naszych klientów. W zależności od potrzeb jesteśmy w stanie przygotować także makiety cyfrowych produktów, w pełni dopasowując ich kształt do potrzeb użytkowników.

    Ekspercki audyt UX – dlaczego warto z niego skorzystać?

    Audyt UX to jedno z najskuteczniejszych narzędzi, będących podstawą do zwiększenia użyteczności strony internetowej, czy aplikacji. Audyt pozwala odpowiedzieć na szereg ważnych pytań, istotnych z perspektywy poprawy doświadczeń użytkowników, a co za tym idzie – konwersji.

    Wykonując audyt, określamy m.in. błędy, które uniemożliwiają odwiedzającym realizację celów, związanych np. z finalizacją transakcji. Wskazujemy też, co można zrobić, aby użytkownicy mogli łatwiej i szybciej korzystać z oferty konkretnej strony.

    Skupiamy się na maksymalnym uproszczeniu procesów zachodzących w witrynie, poprawie komunikacji oraz zaproponowaniu rekomendacji, których zastosowanie, realnie przyczyni się do wzrostu przychodów.

    Przeprowadzając audyt, nasi doświadczeni eksperci oceniają m.in. układ i atrakcyjność witryny, poprawność działania poszczególnych elementów, architekturę informacji (czytelność treści) oraz poziom dopasowania strony, do dobrych praktyk z zakresu użyteczności.

    Jak przeprowadzamy analizę?

    W tym celu wykorzystujemy różne metody. Należy do nich m.in. lista kontrolna, analiza heurystyczna oraz wędrówka poznawcza. Audytując stronę z wykorzystaniem analizy heurystycznej, weryfikujemy cyfrowy produkt pod kątem heurystyk, będących zbiorem dobrych zasad, którzy przestrzeganie pozwala zachować wysoką użyteczność witryny, czy aplikacji.

    Wykorzystując listę kontrolną, przy wykonywaniu audytu kierujemy się zasadami, które powinna spełniać strona lub aplikacja, by była użyteczna dla odwiedzających ją osób. Lista jest jeszcze bardziej szczegółowa niż analiza, prowadzona w oparciu o heurystyki.

    W ramach wędrówki poznawczej ekspert audytujący stronę, zamienia się w użytkownika i wykonuje różnego rodzaju zadania, które pozwalają mu określić ewentualne trudności i przygotować rekomendacje do optymalizacji.

    Wynikiem audytu zawsze jest raport, w którym klient znajduje wszelkie niezbędne informacje i zalecenia, na bazie których może wdrożyć zmiany i zwiększyć funkcjonalność witryny, a co za tym idzie, osiągnąć większe przychody.

    Dlaczego warto skorzystać z audytu UX?

    • Zwiększenie użyteczności – brak błędów w witrynie (w wyniku których strona wczytuje się wolno), to także większy komfort użytkowników, co przekłada się na realizację ich celów, związanych z wizytą w e-sklepie. Audyt wskazuje nie tylko rekomendacje, które poprawiają konwersje, ale też satysfakcję użytkowników.
       
    • Większy współczynnik konwersji – poprawa kluczowych elementów w witrynie, takich jak np. karta produktu (elektroniczna etykieta towaru w e-commerce), czy koszyk zakupowy sprawia, że liczba konwersji ( np. w postaci transakcji, zapisów do newslettera, kontaktu ze strony odwiedzających), zwyczajnie rośnie.
       
    • Zwiększenie sprzedaży – to jedna z najistotniejszych zalet audytu, zwłaszcza dla właścicieli e-commerce. Analiza pozwala wykryć problemy, które powodują nie tylko utratę zainteresowania obecnych użytkowników (którzy w wyniku błędów – mogą zwyczajnie porzucać koszyki zakupowe), ale też spadek pozycji w wyszukiwarce (co generuje problemy z przyciąganiem do e-sklepu nowych klientów).

    Testy A/B – jak je przeprowadzamy?

    Przy zwiększaniu użyteczności cyfrowych produktów, liczy się jakość i trafność zmian, które wprowadzamy w witrynach, czy w aplikacjach. Aby podejmować skuteczne decyzje – wykorzystujemy testy A/B. Wykonujemy je zarówno na stronach firmowych (pełniących głównie rolę wizerunkową), jak i w rozbudowanych serwisach informacyjnych oraz w sklepach internetowych.

    Testy są niemal nieodłącznym elementem naszej pracy, związanej z poprawą użyteczności i optymalizacją cyfrowych produktów.

    Na czym polegają testy A/B?

    W ich ramach przygotowujemy testowaną wersję produktu (wariant B), która naprzemiennie wyświetla się użytkownikom (np. e-sklepu) wraz z wersją A. W trakcie testów część użytkowników strony widzi więc oryginalną wersję widoku, a część jedynie wariant, który jest testowany.

    W zależności od tego, jakie są wyniki testów (np. czy więcej osób dokonało konwersji, korzystając z wariantu A, czy B) mamy pewność, że wdrożone przez nas zmiany będą skuteczne i przyczynią się do realizacji celów biznesowych klienta.
     

    Jak prowadzimy testy?

    Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie analizy ilościowej (np. w Google Analytics). Ten etap pozwala określić ogólne obszary, mogące wymagać zmian.

    W wyniku analizy otrzymujemy informacje np. o niskim współczynniku porzuceń, w obrębie koszyka zakupowego, czy np. na temat oczekiwań w zakresie otrzymywania informacji, które wykazują osoby odwiedzające witrynę.

    Drugim krokiem w ramach przeprowadzania testów, jest analiza jakościowa. Dzięki niej dogłębnie analizujemy konkretne problemy w witrynie, używając zaawansowanych narzędzi, takich jak np. Hotjar.

    To narzędzie służące do przeprowadzenia zdalnych, niemoderowanych badań na użytkownikach, dzięki którym jesteśmy w stanie poznać trudności, z którymi borykają się użytkownicy witryny.

    Jednym z bardzo ważnych etapów w przygotowaniu do testów A/B jest również postawienie hipotezy. To właśnie ona pozwala przygotować test, który pozwoli sprawdzić, na ile efektywny względem oryginalnej wersji witryny, będzie jej nowy, dopiero testowany wariant.

    Testy jasno wskazują, które z rozwiązań (w zakresie wyglądu/funkcjonalności) cyfrowego produktu, będzie lepiej dopasowane do potrzeb użytkowników, a tym samym – zwiększy użyteczność produktu.

    Dlaczego warto skorzystać z testów A/B?


    Przeprowadzenie testów A/B ma wiele zalet, takich jak np. wybór wyłącznie trafnych rozwiązań optymalizacyjnych, bazujących na danych.

    W ich wyniku w witrynie/aplikacji można wprowadzić jedynie takie zmiany, dzięki którym użytkownik, będzie chętniej podejmował działania, pożądane zwłaszcza przez właścicieli e-commerce, takie jak np. realizacja transakcji (mniejsza liczba porzucanych koszyków zakupowych), czy np. wypełnienie formularza kontaktowego, przesłanie zapytania lub zapis do bazy odbiorców newslettera.

    Na użyteczność, składa się przede wszystkim komfort osób, korzystających z cyfrowych produktów. Warto więc postarać się o to, by był on jak największy. Im lepsze dopasowanie witryny do oczekiwań odbiorcy, tym mniejszy współczynnik odrzuceń.

    Testy A/B przyczyniają się nie tylko do wybrania rozwiązań, dzięki którym zwiększa się liczba transakcji, ale także – wartość koszyka zakupowego. Właściwa optymalizacja e-sklepu przyczynia się również do stworzenia grupy lojalnych klientów (na skutek zapewnienia im możliwości, wygodnego dokonywania zakupów), przez co chętniej powracają oni do e-sklepu w przyszłości.

    Testy A/B mają także inną zaletę – pozwalają oszczędzać środki finansowe, które bez testowania, mogłyby zostać przeznaczone na rozwiązania, niemające znacznego wpływu na poprawę doświadczeń użytkowników.

    Badania użyteczności – dlaczego warto je przeprowadzić?

    Badając użyteczność cyfrowych produktów, jesteśmy w stanie wskazać, a następnie wdrożyć rozwiązania, które przyczynią się nie tylko do wzrostu lojalności dotychczasowych klientów, ale także do przyciągnięcia na stronę nowych użytkowników.

    Strona, która jest dobrze dopasowana do potrzeb odwiedzających ją osób, przyczynia się do efektywnej realizacji celów biznesowych, związanych m.in. ze zwiększeniem zysków w e-biznesie.

    Dzięki badaniom użyteczności wiemy, jak zoptymalizować stronę/aplikację tak, by była przyjazna dla użytkowników. Większa wygoda i łatwość obsługi, sprzyja wydłużeniu czasu, który internauci spędzają w witrynie i z pewnością, przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności strony, czy aplikacji.

    Użytkownicy chętniej korzystają z funkcjonalnych stron (dobrze dopasowanych do ich potrzeb), które pozwalają im szybko znaleźć interesujące ich informacje, czy bezpiecznie i sprawnie dokonać transakcji.

    Z badan użyteczności, warto skorzystać już na etapie planowania struktury produktu, tak aby zaoszczędzić nie tylko czas, ale również środki finansowe, związane z optymalizacją prowadzoną, dopiero na dalszych etapach.

    Co możemy dla Ciebie zrobić?

    ×

    Klienci o nas