Czego dziś potrzebuje e-commerce? – badanie rynku

Eksperci branży e-commerce podkreślają konieczność dalszego pogłębiania transformacji cyfrowej. W tym samym czasie, 20% e-sprzedawców wciąż odkłada decyzję o nowych wdrożeniach. Co ich powstrzymuje?

Na etapie opracowywania raportu "Narzędzia i wtyczki w e-commerce 2022" postanowiliśmy zbadać jak wygląda kwestia stosowania zewnętrznych aplikacji w sklepach internetowych. W efekcie przeprowadziliśmy badanie rynku e-commerce, do udziału w którym zaprosiliśmy przedstawicieli największych sklepów internetowych.

Wyniki badania utwierdziły nas w przekonaniu, że chcąc odnosić sukcesy na tym wysoce konkurencyjnym rynku, sklepy internetowe muszą iść w kierunku maksymalnej automatyzacji i integracji

 

W artykule omówione zostały wybrane statystyki. Zapraszamy do pobrania raportu, w którym znajduje się szczegółowe omówienie wyników badania.

 

e-Sklepy korzystają z narzędzi

Już ponad 80% sklepów internetowych w Polsce aktywnie korzysta z rozwiązań technologicznych i marketingowych wspierających sklepy internetowe. Kolejne 14% planuje rozpocząć w tym roku rozbudowę narzędziową. Śmiało można powiedzieć, że jest to wysoki poziom cyfryzacji procesów zachodzących wokół e-sprzedaży.


Przedstawicieli sklepów internetowych, którzy jeszcze nie korzystają z dodatkowych rozwiązań, zapytaliśmy jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy? Co opóźnia podjęcie decyzji lub prowadzi do rezygnacji? Wyraźnie odznacza się jeden powód, a mianowicie utrudniony wybór. I to nie dlatego, że brakuje rozwiązań, a właśnie przez ogromną ich ilość na rynku.

Wszystkie dostępne rozwiązania zdają się być “najlepsze” i “najbardziej innowacyjne”, a kiedy przejdzie się już przez górnolotne opisy, w głowie zostaje mętlik i jeszcze liczniejsze wątpliwości. Co i które narzędzie może dla mnie zrobić? Czy i jak mogę je dostosować do swoich potrzeb? Jaki model rozliczenia jest dla mnie najbardziej opłacalny?

Nie da się ukryć, że od tego wyboru zależy bardzo wiele. I o ile w przypadku marketingowych rozwiązań, które dostępne są najczęściej w formie SaaS bardzo często z subskrypcji można szybko zrezygnować, o tyle, jeśli mowa chociażby o silniku wyszukiwania, czy dedykowanym systemie zarządzania informacją produktową, jest to decyzja znacznie bardziej czaso i kosztochłonna. Między innymi dlatego research przed podjęciem decyzji to dość żmudna praca, która może zniechęcać do działania, a wątpliwości z nią związane prowadzić do ciągłego odkładania decyzji na później.

W odpowiedzi na potrzebę uproszczenia tego procesu , eksperci Ideo Software i Ideo Force opracowali obszerny poradnik "Narzędzia i wtyczki w e-commerce 2022", w którym znajduje się zestawienie ponad 100 narzędzi w 20 kategoriach zastosowania.

 

Wybór narzędzia – świadoma decyzja

Wiemy już, co najczęściej spowalnia proces wdrażania nowych rozwiązań w sklepie internetowym. Kolejna kwestia to to, czym tak naprawdę e-commerce kieruje się przy wyborze konkretnego narzędzia, gdy zbliża się już moment podjęcia ostatecznej decyzji.

Dla ponad 50% e-sklepów, czynnikiem decydującym jest jak najniższy koszt. Co ciekawe, przedsiębiorcom zdecydowanie bardziej zależy na niskim koszcie utrzymania w perspektywie czasu (59%) niż na koszcie samego wdrożenia (21%).

Ostatecznie jednak sklepy internetowe w przypadku implementowania złożonych narzędzi technologicznych najmocniej liczą na krótki czas wdrożenia (62%). Wydaje się on być kluczowy, kiedy proces dopasowania narzędzia do potrzeb firmy i połączenie z licznymi systemami jest rozbudowany i składa się z wielu etapów.

 

Nowoczesny e-commerce

Badanie przeprowadzone zostało w formie dwóch niezależnych ankiet, które w zależności od tematyki kierowane były do pracowników technicznych bądź marketingowców sklepów internetowych. Pozwoliło to na podniesienie poziomu rzetelności badania. Poniżej omówione zostały kluczowe informacje z obu analizowanych obszarów.
 

Technologia

97% e-sklepów korzysta z systemów płatności elektronicznych. Nowinki w tym zakresie pojawiają się na każdym kroku, a producenci rozwiązań starają się być na bieżąco.
W swoich rozwiązaniach dostarczają wachlarz metod płatności takich jak m.in. karty płatnicze, portfele elektroniczne, płatności odroczone, ratalne czy dedykowane sprzedaży B2B, lub zagranicznej. Dzięki temu Klienci cieszą się nowoczesnymi możliwościami i poczuciem bezpieczeństwa.

Również często, bo w 76% sklepów internetowych pojawiają się dedykowane silniki wyszukiwania produktów oraz platformy kurierskie, za pomocą których sklep zyskuje dostęp do oferty wielu dostawców usług kurierskich na konkurencyjnych warunkach.

Z roku na rok coraz więcej sklepów internetowych (aktualnie 10%) korzysta z narzędzi DAM (Digital Assets Management), dzięki którym wszelkiego rodzaju multimedia mogą być zarządzane z jednego wielofunkcyjnego systemu.
Rozwiązania te sprawdzają się w dużych przedsiębiorstwach o szerokim asortymencie i, jak potwierdzają wyniki badania, systemy te są niezastąpione w swojej funkcjonalności dla używających je e-sklepów, wśród których 100% uważa je za niezbędne.

Wśród pozostałych narzędzi technologicznych wspierających e-commerce warto zwrócić uwagę między innymi na Integracje kanałów sprzedaży, które na równi z narzędziami magazynowymi (WMS) posiadają aktualnie 69% użytkowników czy magazyny danych produktowych (PIM) z 55% używających je sklepów.

Równie interesującym, a jednocześnie niepokojącym jest fakt, że aż 67% respondentów przyznaje, że ilość dostępnych na rynku, bardzo do siebie zbliżonych rozwiązań, komplikuje podjęcie decyzji lub znacznie opóźnia ją w czasie.
Warto wtedy wybierać systemy, które oferują okresy próbne, testowe wersje DEMO lub opierają się na możliwości pełnego dopasowania do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.
 

Marketing i analityka

Wśród systemów marketingowych największą popularnością wśród badanych e-sklepów cieszą się systemy do prowadzenia e-mail marketingu, z których korzysta 82% z nich. Mimo coraz to nowszych kanałów komunikacji Analityka internetowa to drugi najczęściej integrowany system w e-commerce.
Daje najszerszy zakres możliwości, jeśli chodzi o monitorowanie wskaźników efektywności wszelkich działań w zakresie promocji i zarządzania e-sklepem.

W zakresie rozwiązań, które pozwalają na wdrażanie strategii i kampanii marketingowych, czy też prowadzenie dokładnych analiz wyników, najwyżej oceniane pod kątem niezbędności są kolejno:

  1. Systemy analityki internetowej 95,5%
  2. Narzędzia e-mail marketing 65%
  3. Kompleksowe platformy marketing automation 61%

 

Narzędzia w praktyce – sukcesy i komplikacje

Technologia

Ważnym tematem, jeśli już mówimy o potrzebach współczesnego e-commerce, jest to, co przedsiębiorcy określają jako korzystne w zastosowanych narzędziach, a pod jakim kątem nadal szukają odpowiedniego rozwiązania.

Z badania polskiego e-commerce dowiadujemy się, że dla 72% sklepów najczęstszym atutem wdrożonych systemów jest łatwiejsze zarządzanie oferta produktową. Dużą rolę dla niemal połowy e-sklepów odgrywa także spójna współpraca z zewnętrznymi kontraktorami (kurierzy, dostawcy, magazyny).

Co istotne, 35% sklepów deklaruje wzrost konwersji w sklepach, w których wdrożone zostały dodatkowe narzędzia wspierające e-commerce.

Przedstawiciele polskich e-commerce'ów zapytani o komplikacje, jakie spotkały ich w trakcie korzystania z różnorodnych narzędzi, w pierwszej kolejności deklarowali, że nie ma jednego rozwiązania, które spełniałoby wszystkie ich oczekiwania. Tak odpowiedziało 40% respondentów. I jest to zrozumiałe, gdyż każdy sklep posiada inne potrzeby, które mogą w pełni adresować jedynie rozwiązania dedykowane. Co więcej, aktualnym trendem jest dostarczanie Klientom maksymalnie szerokiego wachlarza możliwości w niemal każdym obszarze.
 

Marketing i analityka

W użytkowaniu narzędzi marketingowych i analitycznych 3 na 4 sklepy internetowe uznaje wzrost konwersji za główną korzyść.
Automatyzacja to dziś niezbędny element do poprawy wyników w działaniach marketingowych, a bez prawidłowej analizy bardzo łatwo o marnowanie budżetu. W podobnym stopniu (60%) respondenci cenią widoczne zwiększenie przychodów dzięki zastosowanym rozwiązaniom.

Ewentualne problemy z wdrożonymi narzędziami marketingowymi, to oprócz (jak wyżej w przypadku technologicznych) braku pełnej satysfakcji z funkcjonalności systemu, również zbyt wysoki koszt ich utrzymania.

 

Jakie są plany w sprzedaży online polskich sklepów internetowych?
 

Technologia

Wśród sklepów, które nie stosują jeszcze żadnych narzędzi rozszerzających funkcjonalność e-sklepu, w pierwszej kolejności w planach pojawia się integracja kanałów sprzedaży (83%), a także systemy PIM (Product Information Management) wskazane przez 50% respondentów.



W tych e-commerce’ach, które od lat prowadzą sprzedaż online i równie długo rozwijają nowe funkcjonalności i automatyzacje, również planowane są dalsze wdrożenia.

Najczęściej w odpowiedziach pojawiły się systemy wizualizacji produktów z wykorzystaniem 3D i AR (31%). Integracja kanałów sprzedaży w tym przypadku również cieszy się zainteresowaniem co czwartego sklepu internetowego.
 

Marketing i analityka

W zakresie marketingu najczęściej w planach sklepów internetowych na najbliższy czas pojawia się wdrożenie programów lojalnościowych (31%).

Ostatnie lata pomimo wielu wyzwań, dały sektorowi e-commerce szansę, na zdecydowane poszerzenie grona klientów. Najwłaściwszym dopełnieniem doświadczenia zakupowego, jest zadbanie o jego obsługę pozakupową uwzględniającą różnego rodzaju gratyfikacje za wybranie konkretnego sklepu, by skutecznie przekształcić go w stałego Klienta.

 

Podsumowanie

W ostatnich latach wszelkiego rodzaju automatyzacje goszczą w czołówce trendów e-commerce.

W zależności czego automatyzacja ma dotyczyć, istnieją liczne systemy, które pomagają stawić czoła rynkowym wyzwaniom. 8 na 10 firm już korzysta z takich rozwiązań i wciąż planują rozbudowywać struktury narzędziowe.

Inwestycje w rozwój platformy e-commerce o nowe funkcjonalności jest niezbędny, aby nie ryzykować pozostania w tyle, przy wciąż rosnącej konkurencji na rynku sprzedaży online.

Pełne wyniki badania można znaleźć w bezpłatnym raporcie „Narzędzia i wtyczki w e-commerce 2022”.

    raport_ecommerce_



    Może zainteresują Cię także

    Zobacz jak PIM obniży koszty stałe e-commerce

    28 czerwca 2022
    Platformy PIM usprawniają codzienną pracę eCommerce Managera i jego zespołu, co przekłada się na wymierne oszczędności. Sprawdźmy jak PIM może pomóc obniżyć koszty związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego.

    Omnibus zmienia branżę e-commerce. Co czeka przedsiębiorców?

    13 maja 2022
    Dyrektywa Omnibus ma wzmocnić ochronę praw konsumenta i uregulować kwestie związane między innymi z obniżkami cen, czy publikacją opinii o produktach. Przedsiębiorcy mają czas do 28 maja br., by dostosować swoje sklepy.

    Co możemy dla Ciebie zrobić?

    ×

    Klienci o nas