-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Na etapie opracowywania raportu "Narzędzia i wtyczki w e-commerce 2022" postanowiliśmy zbadać jak wygląda kwestia stosowania zewnętrznych aplikacji w sklepach internetowych. W efekcie przeprowadziliśmy badanie rynku e-commerce, do udziału w którym zaprosiliśmy przedstawicieli największych sklepów internetowych.
Wyniki badania utwierdziły nas w przekonaniu, że chcąc odnosić sukcesy na tym wysoce konkurencyjnym rynku, sklepy internetowe muszą iść w kierunku maksymalnej automatyzacji i integracji.
W artykule omówione zostały wybrane statystyki. Zapraszamy do pobrania raportu, w którym znajduje się szczegółowe omówienie wyników badania.
e-Sklepy korzystają z narzędzi
Już ponad 80% sklepów internetowych w Polsce aktywnie korzysta z rozwiązań technologicznych i marketingowych wspierających sklepy internetowe. Kolejne 14% planuje rozpocząć w tym roku rozbudowę narzędziową. Śmiało można powiedzieć, że jest to wysoki poziom cyfryzacji procesów zachodzących wokół e-sprzedaży.
Przedstawicieli sklepów internetowych, którzy jeszcze nie korzystają z dodatkowych rozwiązań, zapytaliśmy jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy? Co opóźnia podjęcie decyzji lub prowadzi do rezygnacji? Wyraźnie odznacza się jeden powód, a mianowicie utrudniony wybór. I to nie dlatego, że brakuje rozwiązań, a właśnie przez ogromną ich ilość na rynku.
Wszystkie dostępne rozwiązania zdają się być “najlepsze” i “najbardziej innowacyjne”, a kiedy przejdzie się już przez górnolotne opisy, w głowie zostaje mętlik i jeszcze liczniejsze wątpliwości. Co i które narzędzie może dla mnie zrobić? Czy i jak mogę je dostosować do swoich potrzeb? Jaki model rozliczenia jest dla mnie najbardziej opłacalny?
Nie da się ukryć, że od tego wyboru zależy bardzo wiele. I o ile w przypadku marketingowych rozwiązań, które dostępne są najczęściej w formie SaaS bardzo często z subskrypcji można szybko zrezygnować, o tyle, jeśli mowa chociażby o silniku wyszukiwania, czy dedykowanym systemie zarządzania informacją produktową, jest to decyzja znacznie bardziej czaso i kosztochłonna. Między innymi dlatego research przed podjęciem decyzji to dość żmudna praca, która może zniechęcać do działania, a wątpliwości z nią związane prowadzić do ciągłego odkładania decyzji na później.
W odpowiedzi na potrzebę uproszczenia tego procesu , eksperci Ideo Software i Ideo Force opracowali obszerny poradnik "Narzędzia i wtyczki w e-commerce 2022", w którym znajduje się zestawienie ponad 100 narzędzi w 20 kategoriach zastosowania.
Wybór narzędzia – świadoma decyzja
Wiemy już, co najczęściej spowalnia proces wdrażania nowych rozwiązań w sklepie internetowym. Kolejna kwestia to to, czym tak naprawdę e-commerce kieruje się przy wyborze konkretnego narzędzia, gdy zbliża się już moment podjęcia ostatecznej decyzji.
Dla ponad 50% e-sklepów, czynnikiem decydującym jest jak najniższy koszt. Co ciekawe, przedsiębiorcom zdecydowanie bardziej zależy na niskim koszcie utrzymania w perspektywie czasu (59%) niż na koszcie samego wdrożenia (21%).
Ostatecznie jednak sklepy internetowe w przypadku implementowania złożonych narzędzi technologicznych najmocniej liczą na krótki czas wdrożenia (62%). Wydaje się on być kluczowy, kiedy proces dopasowania narzędzia do potrzeb firmy i połączenie z licznymi systemami jest rozbudowany i składa się z wielu etapów.
Nowoczesny e-commerce
Badanie przeprowadzone zostało w formie dwóch niezależnych ankiet, które w zależności od tematyki kierowane były do pracowników technicznych bądź marketingowców sklepów internetowych. Pozwoliło to na podniesienie poziomu rzetelności badania. Poniżej omówione zostały kluczowe informacje z obu analizowanych obszarów.
Technologia
97% e-sklepów korzysta z systemów płatności elektronicznych. Nowinki w tym zakresie pojawiają się na każdym kroku, a producenci rozwiązań starają się być na bieżąco.
W swoich rozwiązaniach dostarczają wachlarz metod płatności takich jak m.in. karty płatnicze, portfele elektroniczne, płatności odroczone, ratalne czy dedykowane sprzedaży B2B, lub zagranicznej. Dzięki temu Klienci cieszą się nowoczesnymi możliwościami i poczuciem bezpieczeństwa.
Również często, bo w 76% sklepów internetowych pojawiają się dedykowane silniki wyszukiwania produktów oraz platformy kurierskie, za pomocą których sklep zyskuje dostęp do oferty wielu dostawców usług kurierskich na konkurencyjnych warunkach.
Z roku na rok coraz więcej sklepów internetowych (aktualnie 10%) korzysta z narzędzi DAM (Digital Assets Management), dzięki którym wszelkiego rodzaju multimedia mogą być zarządzane z jednego wielofunkcyjnego systemu.
Rozwiązania te sprawdzają się w dużych przedsiębiorstwach o szerokim asortymencie i, jak potwierdzają wyniki badania, systemy te są niezastąpione w swojej funkcjonalności dla używających je e-sklepów, wśród których 100% uważa je za niezbędne.
Wśród pozostałych narzędzi technologicznych wspierających e-commerce warto zwrócić uwagę między innymi na Integracje kanałów sprzedaży, które na równi z narzędziami magazynowymi (WMS) posiadają aktualnie 69% użytkowników czy magazyny danych produktowych (PIM) z 55% używających je sklepów.
Równie interesującym, a jednocześnie niepokojącym jest fakt, że aż 67% respondentów przyznaje, że ilość dostępnych na rynku, bardzo do siebie zbliżonych rozwiązań, komplikuje podjęcie decyzji lub znacznie opóźnia ją w czasie.
Warto wtedy wybierać systemy, które oferują okresy próbne, testowe wersje DEMO lub opierają się na możliwości pełnego dopasowania do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.
Marketing i analityka
Wśród systemów marketingowych największą popularnością wśród badanych e-sklepów cieszą się systemy do prowadzenia e-mail marketingu, z których korzysta 82% z nich. Mimo coraz to nowszych kanałów komunikacji Analityka internetowa to drugi najczęściej integrowany system w e-commerce.
Daje najszerszy zakres możliwości, jeśli chodzi o monitorowanie wskaźników efektywności wszelkich działań w zakresie promocji i zarządzania e-sklepem.
W zakresie rozwiązań, które pozwalają na wdrażanie strategii i kampanii marketingowych, czy też prowadzenie dokładnych analiz wyników, najwyżej oceniane pod kątem niezbędności są kolejno:
- Systemy analityki internetowej 95,5%
- Narzędzia e-mail marketing 65%
- Kompleksowe platformy marketing automation 61%
Narzędzia w praktyce – sukcesy i komplikacje
Technologia
Ważnym tematem, jeśli już mówimy o potrzebach współczesnego e-commerce, jest to, co przedsiębiorcy określają jako korzystne w zastosowanych narzędziach, a pod jakim kątem nadal szukają odpowiedniego rozwiązania.
Z badania polskiego e-commerce dowiadujemy się, że dla 72% sklepów najczęstszym atutem wdrożonych systemów jest łatwiejsze zarządzanie oferta produktową. Dużą rolę dla niemal połowy e-sklepów odgrywa także spójna współpraca z zewnętrznymi kontraktorami (kurierzy, dostawcy, magazyny).
Co istotne, 35% sklepów deklaruje wzrost konwersji w sklepach, w których wdrożone zostały dodatkowe narzędzia wspierające e-commerce.
Przedstawiciele polskich e-commerce'ów zapytani o komplikacje, jakie spotkały ich w trakcie korzystania z różnorodnych narzędzi, w pierwszej kolejności deklarowali, że nie ma jednego rozwiązania, które spełniałoby wszystkie ich oczekiwania. Tak odpowiedziało 40% respondentów. I jest to zrozumiałe, gdyż każdy sklep posiada inne potrzeby, które mogą w pełni adresować jedynie rozwiązania dedykowane. Co więcej, aktualnym trendem jest dostarczanie Klientom maksymalnie szerokiego wachlarza możliwości w niemal każdym obszarze.
Marketing i analityka
W użytkowaniu narzędzi marketingowych i analitycznych 3 na 4 sklepy internetowe uznaje wzrost konwersji za główną korzyść.
Automatyzacja to dziś niezbędny element do poprawy wyników w działaniach marketingowych, a bez prawidłowej analizy bardzo łatwo o marnowanie budżetu. W podobnym stopniu (60%) respondenci cenią widoczne zwiększenie przychodów dzięki zastosowanym rozwiązaniom.
Ewentualne problemy z wdrożonymi narzędziami marketingowymi, to oprócz (jak wyżej w przypadku technologicznych) braku pełnej satysfakcji z funkcjonalności systemu, również zbyt wysoki koszt ich utrzymania.
Jakie są plany w sprzedaży online polskich sklepów internetowych?
Technologia
Wśród sklepów, które nie stosują jeszcze żadnych narzędzi rozszerzających funkcjonalność e-sklepu, w pierwszej kolejności w planach pojawia się integracja kanałów sprzedaży (83%), a także systemy PIM (Product Information Management) wskazane przez 50% respondentów.
W tych e-commerce’ach, które od lat prowadzą sprzedaż online i równie długo rozwijają nowe funkcjonalności i automatyzacje, również planowane są dalsze wdrożenia.
Najczęściej w odpowiedziach pojawiły się systemy wizualizacji produktów z wykorzystaniem 3D i AR (31%). Integracja kanałów sprzedaży w tym przypadku również cieszy się zainteresowaniem co czwartego sklepu internetowego.
Marketing i analityka
W zakresie marketingu najczęściej w planach sklepów internetowych na najbliższy czas pojawia się wdrożenie programów lojalnościowych (31%).
Ostatnie lata pomimo wielu wyzwań, dały sektorowi e-commerce szansę, na zdecydowane poszerzenie grona klientów. Najwłaściwszym dopełnieniem doświadczenia zakupowego, jest zadbanie o jego obsługę pozakupową uwzględniającą różnego rodzaju gratyfikacje za wybranie konkretnego sklepu, by skutecznie przekształcić go w stałego Klienta.
Podsumowanie
W ostatnich latach wszelkiego rodzaju automatyzacje goszczą w czołówce trendów e-commerce.
W zależności czego automatyzacja ma dotyczyć, istnieją liczne systemy, które pomagają stawić czoła rynkowym wyzwaniom. 8 na 10 firm już korzysta z takich rozwiązań i wciąż planują rozbudowywać struktury narzędziowe.
Inwestycje w rozwój platformy e-commerce o nowe funkcjonalności jest niezbędny, aby nie ryzykować pozostania w tyle, przy wciąż rosnącej konkurencji na rynku sprzedaży online.
Pełne wyniki badania można znaleźć w bezpłatnym raporcie „Narzędzia i wtyczki w e-commerce 2022”.
Może zainteresują Cię także
B2B e-commerce tu i teraz – trendy, eksport i nie tylko...
Zobacz jak PIM obniży koszty stałe e-commerce
Klienci o nas
Wybrane serwisy produktowe
Kontakt
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.
Funkcjonalne
Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej. Umożliwiają przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i innymi mechanizmami ochrony użytkowników.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania preferencji językowych lub zapamiętywania danych logowania.
Śledzenie i wydajność
Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Targeting i reklama
Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.
Twoja prywatność jest dla nas ważna
Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.
Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą Politykę prywatności