Pobierz bezpłatny raportNarzędzia i wtyczki wspierające rozwój sklepów internetowych.

Zobacz jak PIM obniży koszty stałe e-commerce

Platformy PIM usprawniają codzienną pracę eCommerce Managera i jego zespołu, co przekłada się na wymierne oszczędności. Sprawdźmy jak PIM może pomóc obniżyć koszty związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego.

Rozwój branży e-commerce jest niewątpliwie wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Klienci są coraz bardziej wymagający. Chcą robić zakupy szybko i wygodnie, z dostępem do aktualnych i wyczerpujących informacji o produkcie. Jednym z narzędzi, które skutecznie wspiera ten obszar e-commerce jest system PIM (Product Information Management).

Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, jak platforma PIM odmieni działania marketingowe w Twoim e-commerce.
Dziś sprawdzimy w jaki sposób platformy PIM mogą pomóc Ci obniżyć koszty związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego.


 

Czym jest system PIM?

Platforma PIM (Product Information Management) jest systemem do zarządzania informacją produktową. Zawiera wszystkie treści i informacje związane z produktami, które masz w ofercie. Nazwa produktu, opis, specyfikacja techniczna, zdjęcia, pliki wideo, ceny i polityka cenowa, stany magazynowe, opcje dostawy, dane na temat koloru czy wymiarów – to tylko część z informacji jakimi może zarządzać PIM.

Zebranie i przetwarzanie wszystkich danych produktowych w jednym miejscu ułatwia panowanie nad danymi wszystkich produktów w asortymencie. Szczególnie jeśli wykorzystujemy PIM do zasilania kilku sklepów internetowych lub innych miejsc sprzedaży (marketplace, sklepy w mediach społecznościowych, porównywarki, platformy ofertujące naszych handlowców itp.).

PIM skutecznie usprawnia przepływ informacji produktowych w firmie oraz między partnerami biznesowymi. Umożliwia automatyczny import danych z systemów dostawców, ale i eksportowanie ich w czasie rzeczywistym do różnych kanałów sprzedażowych. Wykorzystując ten system w swoim sklepie sprzedawca ma pewność, że wszystkie informacje o produktach są spójne i aktualne, niezależnie, na którym kanale sprzedażowym klient zetknie się z produktem.
 

<

System PIM wspiera trzy podstawowe obszary:

  • zbiera w jednym miejscu dane z wielu źródeł i zapewnia ich poprawną konsolidację,
  • daje możliwość sprawnego wyszukiwania, weryfikacji danych i masowego ich modyfikowania / aktualizacji,
  • udostępnia w czasie rzeczywistym informacje produktowe do licznych systemów sprzedażowych (np. sklepy internetowe, platformy marketplace, social media itd.).


Dla kogo PIM będzie korzystnym rozwiązaniem?

Mówiąc najprościej, PIM jest doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy chcą mieć pewność, że informacje o produktach są spójne i nie zwierają błędów.
Implementacja tego narzędzia przyniesie najwięcej korzyści:

  • w dużych sklepach internetowych,
  • u właścicieli e-sklepów, którzy prowadzą sprzedaż omnichannel,
  • u dystrybutorów oraz w hurtowniach, gdzie ilość i złożoność produktów jest bardzo duża.

To również bardzo dobre rozwiązanie, gdy informacje o sprzedawanym asortymencie pochodzą z zewnętrznych źródeł, takich jak opisy produktów od licznych dostawców lub copywriterów.
 

Jak ważne są informacje o produkcie?

Współczesne technologie coraz bardziej ułatwiają robienie zakupów przez internet. Technologie AR i VR pozwalają wykreować doświadczenia zakupowe zbliżone do zakupów w tradycyjnych sklepach, jednak Klient nie może przed realizacją zamówienia dotknąć fizyczne produktów, którymi jest zainteresowany. Swoją wiedzę opiera głównie na zamieszczonych na karcie produktu zdjęciach, opisie oraz podanej specyfikacji. Sprawia to, że możemy dojść do prostego wniosku, że im staranniej opisany jest produkt, tym większą mamy pewność, że Klient zdecyduje się na jego zakup właśnie w naszym sklepie.

Informacje o produkcie to nie tylko cenna wiedza dla klientów, ale również dla pracowników na każdym szczeblu struktury firmy. Jest ona niezbędna do codziennej pracy, jak również do podejmowania strategicznych decyzji. Wprowadzenie systemu PIM ułatwia pracę, jak również pozwala zaoszczędzić czas oraz energię pracowników.
 

Jak PIM wspiera pracę zespołów e-commerce?

  • Category manager – zmniejsza liczbę błędów we wprowadzanych danych. Dzięki ich automatycznemu wykrywaniu weryfikacja treści staje się znacznie prostsza. Przechowywanie danych w jednym miejscu podnosi ich bezpieczeństwo i ułatwia kontrolę nad nimi. System ułatwia również dystrybucję informacji produktowych do wielu kanałów i aktualizowanie ich w czasie rzeczywistym.
     
  • Marketing manager – system zapewnia wygodny dostęp do wszystkich informacji dotyczących produktów. Ułatwia analizowanie informacji oraz przyspiesza rozpowszechnianie ich w wielu kanałach. Integracje z systemami reklamowymi pozwalają też na szybsze uruchamianie nowych kampanii i sprawniejsze zarządzanie już istniejącymi. Zdecydowanie poprawiają się także doświadczenia produktowe konsumentów, a co za tym idzie ogranicza odsetek zwrotów produktów niezgodnych z opisem.
     
  • IT manager – zwiększenie kontroli nad danymi oraz zmniejszenie ryzyka ich utraty ma również wpływ na redukcję kosztów w firmie. System zapewnia skalowalność dla rozwijających się sklepów internetowych. Umożliwia również integrację z innymi platformami oraz modyfikację systemu i dopasowanie go do potrzeb firmy. Dodatkowym atutem jest możliwość dodawania nowych funkcji do systemu szybciej i taniej. Nie bez znaczenia jest także łatwość integracji tego typu platform z innymi, stosowanymi w organizacji systemami.
     
  • Customer service specialist - dzięki rzetelnej informacji produktowej system zmniejsza liczbę zapytań i reklamacji produktów. Dostęp do centralnego źródła informacji produktowej pracowników zwiększa szybkość odpowiedzi na zgłoszenia klientów. Baza pojawiających się pytań umożliwia także automatyczne tworzenie i aktualizowanie w czasie rzeczywistym sekcji FAQ dotyczących konkretnych produktów. PIM usprawnia przepływ informacji i zwiększa świadomość na temat produktów.
     

Obszary wymagające wsparcia w zarządzaniu informacją produktową. 

Bardzo często producenci czy dystrybutorzy prowadzą sprzedaż w wielu kanałach, dlatego informacje o swoich produktach umieszczają w różnych miejscach:

  • Publikacje na stronie internetowej, w sklepach internetowych, social media, a także w formie newsletterów wysyłanych bezpośrednio do klientów.
  • W materiałach tradycyjnych, papierowych (katalogi, foldery, ulotki czy gazetki reklamowe).
  • Materiały drukowane są wykorzystywane również podczas szkoleń dla wykonawców czy dystrybutorów.
  • Cenniki to także miejsce, w którym umieszcza się informacje o produktach.

Niezależnie jednak od sposobu i miejsca wykorzystania tych danych, organizacje, które nie wdrożyły jeszcze systemu PIM spotykają się najczęściej z problemami dotyczącymi obszarów:

  • Utrzymanie aktualności danych – problem ten dotyczy szczególnie dużych e-commerce, które w asortymencie posiadają dużo produktów, rozproszonych w wielu kanałach sprzedaży i/lub masowo wykorzystujących materiały drukowane. Ręczne wprowadzanie modyfikacji i aktualizacji wiąże się nie tylko z marnowaniem znacznych ilości czasu, ale także z ryzykiem popełnienia błędów w informacji produktowej. Co gorsza, w ogromie danych coraz trudniej jest wyszukać najbardziej aktualną wersję danego opisu.
     
  • Rozproszenie informacji produktowej oraz brak spójności – w tradycyjnym podejściu zmiana informacji produktowej w jednym miejscu nie oznacza braku konieczności wprowadzenia zmiany w innych miejscach. Co gorsze, w różnych miejscach możemy stosować różne formy opisów, a sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że opisy te na przestrzeni lat, a niekiedy nawet miesięcy, ulegają zmianom. Pliki, w których przechowywana jest informacja o produktach zajmują dużo miejsca i często mają różne formaty. W znacznym stopniu utrudnia to łączenie zawartych w nich treści w jedną, spójną całość.
     
  • Czynnik ludzki oraz potrzeba automatyzacji – czynnik ludzki w dużej mierze stanowi problem w zarządzaniu informacją produktową. Informacja o produkcie opiera się na wiedzy i kompetencji osób, które znają produkt i wszystkie dane na jego temat. Pracownicy innych działów (np. marketing) swoje działania muszą opierać na współpracy z nimi, co znacznie wydłuża cały proces i zwiększa podatność na ryzyko popełnienia błędów.



 

Zarządzanie informacją produktową, a ekspansja na rynki zagraniczne.

System PIM ma szczególne znaczenie dla dużych, międzynarodowych projektów. Jest nieocenionym wsparciem, gdy chcemy prowadzić sprzedaż omnichannel oraz szybko wejść na nowe zagraniczne rynki. Rozwiązanie to otwiera nowe możliwości, umożliwia kontrolę na tym co dzieje się z poszczególnymi produktami na różnych rynkach.

Firmy planujące ekspansję lub te, które już działają międzynarodowo, powinny docenić liczne korzyści jakie oferuje system klasy PIM. Będzie on dla nich ogromnym wsparciem w dopasowaniu informacji o produkcie do kontekstu konkretnego rynku. Usprawni tłumaczenie i lokalizację opisów oraz atrybutów, dopasuje możliwości wyszukiwania do konkretnego rynku, wprowadzi oddzielne filtry (np. niemieckie samochody wyszukuje się po atrybucie KBA, natomiast w Polsce po VIN), czy określi widoczność produktów na konkretny rynek.

Co istotne, po odpowiedniej konfiguracji narzędzia, większość tych funkcji realizowana może być automatycznie, a praca obsługi skupia się jedynie na weryfikacji i akceptacji gotowych już zestawów danych.
 

Jakie oszczędności daje system PIM?

  • Oszczędność czasu połączona z obniżeniem kosztów.
    Wprowadzanie danych na temat produktów w sposób ręczny jest zajęciem pracochłonnym i wymagającym dużego zaangażowania i skupienia. Rozbudowany asortyment i wiele źródeł informacji i wiele kanałów sprzedaży może powodować występowanie błędów i braki w opisach. Implementując systemem PIM w sposób efektywny możesz zautomatyzować te zadania. Jego zaletą jest możliwość wprowadzenia treści tylko raz, dzięki czemu zaoszczędzisz czas i energię. Podanie szczegółowych informacji o produktach sprawi, że obniży się liczba zapytań od klientów. Co istotne, w wielu przypadkach możemy zdefiniować szablon opisu, który, na podstawie zaimportowanych z wielu źródeł informacji PIM sam uzupełni odpowiednimi danymi.
     
  • Uporządkowana komunikacji, wydajne zarządzanie i monitoring informacji produktowej.
    System PIM pozwala na modyfikację informacji i dostosowanie jej do wymagań sprzedażowych. Dzięki gromadzeniu danych w jednym miejscu mamy możliwość łatwiejszego zarządzania nimi. Spójna komunikacja zapewni lepszy wizerunek sklepu internetowego, będzie on postrzegany jako profesjonalny i godny zaufania. Pozytywne doświadczenia zakupowe sprawią, że klienci będą chcieli wracać i dokonywać kolejnych zakupów. 
     
  • Widoczny wzrost sprzedaży, zmniejszenie zwrotów, zwiększenie zadowolenia klientów.
    Dzięki systemowi PIM możesz zwiększyć współczynnik konwersji zamieszczając na stronie sklepu wysokiej jakości opisy produktów. Przedmiotów sprzedawanych online nie można dotknąć, dlatego informacje o nich muszą być maksymalnie precyzyjne i wyczerpujące.
    Klient, który otrzyma wszystkie potrzebne dane z dużym prawdopodobieństwem dokona w naszym sklepie kolejnych zakupów. Dobrze opisany produkt to również mniejsze ryzyko jego zwrotu. System PIM pomaga w znacznym stopniu wyeliminować pomyłki, które mogą się pojawić przy ręcznym wpisywaniu informacji na różnych platformach, jest to możliwe dzięki automatycznemu powiadamianiu.
     
  • Proste i szybkie wprowadzanie nowego asortymentu.
    W sklepach internetowych często pojawiają się nowe produkty oraz modele różnych towarów. Są także produkty, których opis powinien zmieniać się sezonowo. System PIM ułatwia pracę związaną z zarządzaniem produktami, które już sklep posiada w swojej ofercie oraz pomaga w szybkim wdrażeniu nowego asortymentu.
    Bardzo przydatne w tym zakresie jest wykorzystanie normalizacji i mapowania. Dodatkowo system umożliwia integrację z zewnętrznymi bazami, dzięki czemu wprowadzanie nowych produktów przestaje być czasochłonne.
     

Podsumowanie

Każda firma, która zmierza w kierunku transformacji cyfrowej powinna stawiać na automatyzację i synchronizację działań. Wdrożenie systemu PIM to istotny krok w kierunku rozwoju biznesu.

Dobrze dobrany i skonfigurowany system potrafi sprostać obsłudze dużej ilości danych i informacji o produktach. Umożliwia uporządkowanie ich w taki sposób, aby intuicyjnie zarządzać nimi na każdym kanale sprzedaży. W zdecydowany sposób zmniejsza to nakład pracy ręcznej i pozwala na lepszą kontrolę w firmie. Daje możliwość zaoszczędzenia czasu, kosztów oraz wpływa pozytywnie na komunikację produktową. To narzędzie, które ułatwia i automatyzuje znaczną część pracy, zmniejsza koszty eksploatacyjne i otwiera kolejne perspektywy na podbój nowych rynków.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Omnibus zmienia branżę e-commerce. Co czeka przedsiębiorców?

13 maja 2022
Dyrektywa Omnibus ma wzmocnić ochronę praw konsumenta i uregulować kwestie związane między innymi z obniżkami cen, czy publikacją opinii o produktach. Przedsiębiorcy mają czas do 28 maja br., by dostosować swoje sklepy.

Integracja sklepu z ERP – o czym warto pamiętać

19 kwietnia 2022
Rozwijające się rynki sprzedażowe B2B i B2C posiadają wspólne cechy. Jest to profesjonalizacja i chęć zdobycia większej ilości potencjalnych Klientów.

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas