-
Firma
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
- Konsulting
- Realizacje
-
Kariera
- Kariera
- Dołącz do nas!
- Kontakt
Rozwój branży e-commerce jest niewątpliwie wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Klienci są coraz bardziej wymagający. Chcą robić zakupy szybko i wygodnie, z dostępem do aktualnych i wyczerpujących informacji o produkcie. Jednym z narzędzi, które skutecznie wspiera ten obszar e-commerce jest system PIM (Product Information Management).
Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, jak platforma PIM odmieni działania marketingowe w Twoim e-commerce.
Dziś sprawdzimy w jaki sposób platformy PIM mogą pomóc Ci obniżyć koszty związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego.
Czym jest system PIM?
Platforma PIM (Product Information Management) jest systemem do zarządzania informacją produktową. Zawiera wszystkie treści i informacje związane z produktami, które masz w ofercie. Nazwa produktu, opis, specyfikacja techniczna, zdjęcia, pliki wideo, ceny i polityka cenowa, stany magazynowe, opcje dostawy, dane na temat koloru czy wymiarów – to tylko część z informacji jakimi może zarządzać PIM.
Zebranie i przetwarzanie wszystkich danych produktowych w jednym miejscu ułatwia panowanie nad danymi wszystkich produktów w asortymencie. Szczególnie jeśli wykorzystujemy PIM do zasilania kilku sklepów internetowych lub innych miejsc sprzedaży (marketplace, sklepy w mediach społecznościowych, porównywarki, platformy ofertujące naszych handlowców itp.).
PIM skutecznie usprawnia przepływ informacji produktowych w firmie oraz między partnerami biznesowymi. Umożliwia automatyczny import danych z systemów dostawców, ale i eksportowanie ich w czasie rzeczywistym do różnych kanałów sprzedażowych. Wykorzystując ten system w swoim sklepie sprzedawca ma pewność, że wszystkie informacje o produktach są spójne i aktualne, niezależnie, na którym kanale sprzedażowym klient zetknie się z produktem.
<
System PIM wspiera trzy podstawowe obszary:
- zbiera w jednym miejscu dane z wielu źródeł i zapewnia ich poprawną konsolidację,
- daje możliwość sprawnego wyszukiwania, weryfikacji danych i masowego ich modyfikowania / aktualizacji,
- udostępnia w czasie rzeczywistym informacje produktowe do licznych systemów sprzedażowych (np. sklepy internetowe, platformy marketplace, social media itd.).
Dla kogo PIM będzie korzystnym rozwiązaniem?
Mówiąc najprościej, PIM jest doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy chcą mieć pewność, że informacje o produktach są spójne i nie zwierają błędów.
Implementacja tego narzędzia przyniesie najwięcej korzyści:
- w dużych sklepach internetowych,
- u właścicieli e-sklepów, którzy prowadzą sprzedaż omnichannel,
- u dystrybutorów oraz w hurtowniach, gdzie ilość i złożoność produktów jest bardzo duża.
To również bardzo dobre rozwiązanie, gdy informacje o sprzedawanym asortymencie pochodzą z zewnętrznych źródeł, takich jak opisy produktów od licznych dostawców lub copywriterów.
Jak ważne są informacje o produkcie?
Współczesne technologie coraz bardziej ułatwiają robienie zakupów przez internet. Technologie AR i VR pozwalają wykreować doświadczenia zakupowe zbliżone do zakupów w tradycyjnych sklepach, jednak Klient nie może przed realizacją zamówienia dotknąć fizyczne produktów, którymi jest zainteresowany. Swoją wiedzę opiera głównie na zamieszczonych na karcie produktu zdjęciach, opisie oraz podanej specyfikacji. Sprawia to, że możemy dojść do prostego wniosku, że im staranniej opisany jest produkt, tym większą mamy pewność, że Klient zdecyduje się na jego zakup właśnie w naszym sklepie.
Informacje o produkcie to nie tylko cenna wiedza dla klientów, ale również dla pracowników na każdym szczeblu struktury firmy. Jest ona niezbędna do codziennej pracy, jak również do podejmowania strategicznych decyzji. Wprowadzenie systemu PIM ułatwia pracę, jak również pozwala zaoszczędzić czas oraz energię pracowników.
Jak PIM wspiera pracę zespołów e-commerce?
- Category manager – zmniejsza liczbę błędów we wprowadzanych danych. Dzięki ich automatycznemu wykrywaniu weryfikacja treści staje się znacznie prostsza. Przechowywanie danych w jednym miejscu podnosi ich bezpieczeństwo i ułatwia kontrolę nad nimi. System ułatwia również dystrybucję informacji produktowych do wielu kanałów i aktualizowanie ich w czasie rzeczywistym.
- Marketing manager – system zapewnia wygodny dostęp do wszystkich informacji dotyczących produktów. Ułatwia analizowanie informacji oraz przyspiesza rozpowszechnianie ich w wielu kanałach. Integracje z systemami reklamowymi pozwalają też na szybsze uruchamianie nowych kampanii i sprawniejsze zarządzanie już istniejącymi. Zdecydowanie poprawiają się także doświadczenia produktowe konsumentów, a co za tym idzie ogranicza odsetek zwrotów produktów niezgodnych z opisem.
- IT manager – zwiększenie kontroli nad danymi oraz zmniejszenie ryzyka ich utraty ma również wpływ na redukcję kosztów w firmie. System zapewnia skalowalność dla rozwijających się sklepów internetowych. Umożliwia również integrację z innymi platformami oraz modyfikację systemu i dopasowanie go do potrzeb firmy. Dodatkowym atutem jest możliwość dodawania nowych funkcji do systemu szybciej i taniej. Nie bez znaczenia jest także łatwość integracji tego typu platform z innymi, stosowanymi w organizacji systemami.
- Customer service specialist - dzięki rzetelnej informacji produktowej system zmniejsza liczbę zapytań i reklamacji produktów. Dostęp do centralnego źródła informacji produktowej pracowników zwiększa szybkość odpowiedzi na zgłoszenia klientów. Baza pojawiających się pytań umożliwia także automatyczne tworzenie i aktualizowanie w czasie rzeczywistym sekcji FAQ dotyczących konkretnych produktów. PIM usprawnia przepływ informacji i zwiększa świadomość na temat produktów.
Obszary wymagające wsparcia w zarządzaniu informacją produktową.
Bardzo często producenci czy dystrybutorzy prowadzą sprzedaż w wielu kanałach, dlatego informacje o swoich produktach umieszczają w różnych miejscach:
- Publikacje na stronie internetowej, w sklepach internetowych, social media, a także w formie newsletterów wysyłanych bezpośrednio do klientów.
- W materiałach tradycyjnych, papierowych (katalogi, foldery, ulotki czy gazetki reklamowe).
- Materiały drukowane są wykorzystywane również podczas szkoleń dla wykonawców czy dystrybutorów.
- Cenniki to także miejsce, w którym umieszcza się informacje o produktach.
Niezależnie jednak od sposobu i miejsca wykorzystania tych danych, organizacje, które nie wdrożyły jeszcze systemu PIM spotykają się najczęściej z problemami dotyczącymi obszarów:
- Utrzymanie aktualności danych – problem ten dotyczy szczególnie dużych e-commerce, które w asortymencie posiadają dużo produktów, rozproszonych w wielu kanałach sprzedaży i/lub masowo wykorzystujących materiały drukowane. Ręczne wprowadzanie modyfikacji i aktualizacji wiąże się nie tylko z marnowaniem znacznych ilości czasu, ale także z ryzykiem popełnienia błędów w informacji produktowej. Co gorsza, w ogromie danych coraz trudniej jest wyszukać najbardziej aktualną wersję danego opisu.
- Rozproszenie informacji produktowej oraz brak spójności – w tradycyjnym podejściu zmiana informacji produktowej w jednym miejscu nie oznacza braku konieczności wprowadzenia zmiany w innych miejscach. Co gorsze, w różnych miejscach możemy stosować różne formy opisów, a sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że opisy te na przestrzeni lat, a niekiedy nawet miesięcy, ulegają zmianom. Pliki, w których przechowywana jest informacja o produktach zajmują dużo miejsca i często mają różne formaty. W znacznym stopniu utrudnia to łączenie zawartych w nich treści w jedną, spójną całość.
- Czynnik ludzki oraz potrzeba automatyzacji – czynnik ludzki w dużej mierze stanowi problem w zarządzaniu informacją produktową. Informacja o produkcie opiera się na wiedzy i kompetencji osób, które znają produkt i wszystkie dane na jego temat. Pracownicy innych działów (np. marketing) swoje działania muszą opierać na współpracy z nimi, co znacznie wydłuża cały proces i zwiększa podatność na ryzyko popełnienia błędów.
Zarządzanie informacją produktową, a ekspansja na rynki zagraniczne.
System PIM ma szczególne znaczenie dla dużych, międzynarodowych projektów. Jest nieocenionym wsparciem, gdy chcemy prowadzić sprzedaż omnichannel oraz szybko wejść na nowe zagraniczne rynki. Rozwiązanie to otwiera nowe możliwości, umożliwia kontrolę na tym co dzieje się z poszczególnymi produktami na różnych rynkach.
Firmy planujące ekspansję lub te, które już działają międzynarodowo, powinny docenić liczne korzyści jakie oferuje system klasy PIM. Będzie on dla nich ogromnym wsparciem w dopasowaniu informacji o produkcie do kontekstu konkretnego rynku. Usprawni tłumaczenie i lokalizację opisów oraz atrybutów, dopasuje możliwości wyszukiwania do konkretnego rynku, wprowadzi oddzielne filtry (np. niemieckie samochody wyszukuje się po atrybucie KBA, natomiast w Polsce po VIN), czy określi widoczność produktów na konkretny rynek.
Co istotne, po odpowiedniej konfiguracji narzędzia, większość tych funkcji realizowana może być automatycznie, a praca obsługi skupia się jedynie na weryfikacji i akceptacji gotowych już zestawów danych.
Jakie oszczędności daje system PIM?
- Oszczędność czasu połączona z obniżeniem kosztów.
Wprowadzanie danych na temat produktów w sposób ręczny jest zajęciem pracochłonnym i wymagającym dużego zaangażowania i skupienia. Rozbudowany asortyment i wiele źródeł informacji i wiele kanałów sprzedaży może powodować występowanie błędów i braki w opisach. Implementując systemem PIM w sposób efektywny możesz zautomatyzować te zadania. Jego zaletą jest możliwość wprowadzenia treści tylko raz, dzięki czemu zaoszczędzisz czas i energię. Podanie szczegółowych informacji o produktach sprawi, że obniży się liczba zapytań od klientów. Co istotne, w wielu przypadkach możemy zdefiniować szablon opisu, który, na podstawie zaimportowanych z wielu źródeł informacji PIM sam uzupełni odpowiednimi danymi.
- Uporządkowana komunikacji, wydajne zarządzanie i monitoring informacji produktowej.
System PIM pozwala na modyfikację informacji i dostosowanie jej do wymagań sprzedażowych. Dzięki gromadzeniu danych w jednym miejscu mamy możliwość łatwiejszego zarządzania nimi. Spójna komunikacja zapewni lepszy wizerunek sklepu internetowego, będzie on postrzegany jako profesjonalny i godny zaufania. Pozytywne doświadczenia zakupowe sprawią, że klienci będą chcieli wracać i dokonywać kolejnych zakupów.
- Widoczny wzrost sprzedaży, zmniejszenie zwrotów, zwiększenie zadowolenia klientów.
Dzięki systemowi PIM możesz zwiększyć współczynnik konwersji zamieszczając na stronie sklepu wysokiej jakości opisy produktów. Przedmiotów sprzedawanych online nie można dotknąć, dlatego informacje o nich muszą być maksymalnie precyzyjne i wyczerpujące.
Klient, który otrzyma wszystkie potrzebne dane z dużym prawdopodobieństwem dokona w naszym sklepie kolejnych zakupów. Dobrze opisany produkt to również mniejsze ryzyko jego zwrotu. System PIM pomaga w znacznym stopniu wyeliminować pomyłki, które mogą się pojawić przy ręcznym wpisywaniu informacji na różnych platformach, jest to możliwe dzięki automatycznemu powiadamianiu.
- Proste i szybkie wprowadzanie nowego asortymentu.
W sklepach internetowych często pojawiają się nowe produkty oraz modele różnych towarów. Są także produkty, których opis powinien zmieniać się sezonowo. System PIM ułatwia pracę związaną z zarządzaniem produktami, które już sklep posiada w swojej ofercie oraz pomaga w szybkim wdrażeniu nowego asortymentu.
Bardzo przydatne w tym zakresie jest wykorzystanie normalizacji i mapowania. Dodatkowo system umożliwia integrację z zewnętrznymi bazami, dzięki czemu wprowadzanie nowych produktów przestaje być czasochłonne.
Sprawdź porównanie platform: PimCore czy Akeneo. Który PIM wybrać i dlaczego?
Podsumowanie
Każda firma, która zmierza w kierunku transformacji cyfrowej powinna stawiać na automatyzację i synchronizację działań. Wdrożenie systemu PIM to istotny krok w kierunku rozwoju biznesu.
Dobrze dobrany i skonfigurowany system potrafi sprostać obsłudze dużej ilości danych i informacji o produktach. Umożliwia uporządkowanie ich w taki sposób, aby intuicyjnie zarządzać nimi na każdym kanale sprzedaży. W zdecydowany sposób zmniejsza to nakład pracy ręcznej i pozwala na lepszą kontrolę w firmie. Daje możliwość zaoszczędzenia czasu, kosztów oraz wpływa pozytywnie na komunikację produktową. To narzędzie, które ułatwia i automatyzuje znaczną część pracy, zmniejsza koszty eksploatacyjne i otwiera kolejne perspektywy na podbój nowych rynków.
Może zainteresują Cię także
Omnibus zmienia branżę e-commerce. Co czeka przedsiębiorców?
Integracja sklepu z ERP – o czym warto pamiętać
Klienci o nas
Przykłady naszych realizacji
Wybrane serwisy produktowe
Kontakt
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Centrum ustawień cookie
Twoja prywatność jest dla nas ważna
Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.
Funkcjonalne
Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej. Umożliwiają przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i innymi mechanizmami ochrony użytkowników.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania preferencji językowych lub zapamiętywania danych logowania.
Śledzenie i wydajność
Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Targeting i reklama
Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.
Więcej informacji
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.
Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą Polityka prywatności.