Pobierz bezpłatny poradnikINTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej

PIM usprawni pracę i ograniczy koszty stałe producentów i dystrybutorów

Każda firma produkcyjna dysponuje znaczną ilością danych na temat produktów własnych. Potrzeba operowania dokładnymi, zgodnymi i zawsze aktualnymi informacjami produktowymi jest niezbędna z wielu powodów. Sprawdź jak przekłada się na ograniczenie kosztów.

Rynek e-commerce rozwija się w sposób dynamiczny, staje się coraz silniejszy i konkurencyjny. Wirtualny handel to już nie tylko małe i duże przedsiębiorstwa, ale również producenci, których sieć dystrybucji znacznie się poszerzyła. Chętniej sięgają także do modelu sprzedaży D2C (direct to consumer).

To właśnie od nich coraz częściej oczekuje się opanowania strategii e-commerce, której istotnym elementem jest cyfryzacja zarządzania danymi, aby skonsolidować rozproszone informacje na temat produktów. Narzędziem wspierającym producentów w tym obszarze jest PIM, który wprowadza porządek w danych produktowych, usprawnia codzienne operacje na nich, umożliwia lepszą współpracę pomiędzy działami, ale również z kontrahentami.


 

Czym jest system PIM?

PIM (Product Information Management) to program do zarządzania informacją produktową. Umożliwia w prosty i szybki sposób zapanowanie nad wszystkimi danymi dotyczącymi asortymentu. To rozwiązanie, które pozwala na administrowanie danymi w sposób wydajny w procesie biznesowym, jak i technologicznym.

System PIM gromadzi dane o dostępnej ofercie w jednym miejscu. Posiada możliwość użycia zgromadzonych informacji produktowych do ich dystrybucji w różnych kanałach komunikacyjnych, takich jak katalogi promocyjne, strony internetowe, media społecznościowe czy platformy e-commerce.

Główną zaletą PIM jest łatwy sposób integracji z zewnętrznymi systemami informatycznymi. Dzięki temu narzędziu stworzysz bazę służącą do zarządzania wszystkimi danymi dotyczącymi oferowanych przez Ciebie produktów.

Przeczytaj więcej na temat systemów typu PIM


Z czym zmagają się producenci i jakie wsparcie otrzymują od systemu PIM?

Administrowanie wieloma różnymi danymi oraz kanałami sprzedaży. Znaczna część producentów posiada w swoich zasobach znaczne ilości danych produktowych pochodzących z wielu źródeł i zapisanych w różnych formatach.

Stworzenie jednej, centralnej bazy, może mieć istotne znaczenie dla spójności marki, wzmacniania relacji z klientami oraz poprawy komunikacji wewnętrznej. Zbieranie danych w sposób tradycyjny, ręczny, staje się zadaniem bardzo czasochłonnym, zwiększającym ryzyko popełnienia błędów.

Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na produkty niezbędna jest automatyzacja tego procesu, co ułatwi pracę całemu zespołowi.. System PIM umożliwia centralizację danych, integrując się przy tym z innymi systemami. Pozwala na gromadzenie, zarządzanie oraz dystrybucję wszystkich opisów produktów niezależnie od tego, czy pochodzą z systemu ERP, od dostawcy czy z programu Excel.

Opcja konfiguracji określonych formatów sprawia, że możesz dostosować treść do specyficznych wymagań każdego kanału sprzedaży oraz spełniać potrzeby i oczekiwania klientów B2B, B2C czy D2C. Dostarczenie pozytywnego doświadczenia zapewni ich lojalność oraz sukces Twojej firmie.

Dzięki ogromnym możliwościom, jakie daje oprogramowanie PIM masz szansę na:

  • zredukowanie kosztów dzięki wprowadzeniu jednej, wielofunkcyjnej platformy,
  • gwarancję jednolitości i aktualności opisów produktowych we wszystkich kanałach dystrybucji,
  • zwiększenie zasięgu Twoich produktów poprzez łatwiejszy dostęp do nowych rynków,
  • przyspieszenie rozwoju swojej firmy,
  • zwiększenie efektywności i wydajności pracowników,
  • poprawę komunikacji i lepszy przepływ informacji.
     

Proces zarządzania cyklem życia produktu

Dzięki produkcji mamy możliwość obserwacji tworzenia danego produktu od początku do końca. Cały ten proces należy śledzić i monitorować, aby zapewnić płynne wprowadzanie na rynek. Na różnych etapach cyklu życia produktu mamy do czynienia z dużą ilością danych.

Ważne, aby w tym procesie umieć odpowiednio zebrać i skatalogować dostępne informacje, m.in. dane produktowe, specyfikację techniczną, , zasoby multimedialne i marketingowe, a także informacje sprzedażowe.

System PIM wspiera ten proces na każdym jego etapie. Pomaga uporządkować wiedzę o produkcie w sposób łatwo dostępny dla pracowników oraz przydatny na danym poziomie cyklu życia.. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość konfiguracji atrybutów, zasobów oraz danych produktu, zanim przejdzie on do kolejnego etapu.

Pełna automatyzacja tego procesu pozwoli na zaoszczędzenie czasu oraz wgląd do aktualnego etapu cyklu życia produktu. Kontrola dostępu do danych o produkcie oraz jego zasobów. Zaufanie klientów do danej marki jest bardzo ważne, a niekiedy wręcz decydujące w procesie zakupowym.

Dlatego udostępniając informacje w wielu kanałach, należy upewnić się, że wszystkie komunikaty dotyczące produktów są zgodne z tożsamością marki. Musisz mieć pewność, że opisy produktów są aktualne, a zdjęcia zostały umieszczone w odpowiednim miejscu. Kluczową rolę w tym zakresie odgrywa kontrola dostępu do danych w systemie PIM.

Dzięki niej dostęp do edycji określonych informacji posiadają tylko wskazane działy w przedsiębiorstwie. Zaletą systemu PIM jest niewątpliwie łatwość integracji z zewnętrznymi i wewnętrznymi systemami informatycznymi w organizacji.

Umożliwia to import danych z takich kanałów jak ERP, portale internetowe czy aplikacje w chmurze oraz ich eksport do kanałów marketingowych, systemów sprzedaży, paneli klientów i partnerów, najpopularniejszych systemów e-commerce, a także wielu innych kanałów dystrybucji informacji.

Wszystkie te czynności odbywają się z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa oraz aktualizacji wprowadzanych zmian w centralnym systemie. Jednocześnie, gwarantuje to pracę na najbardziej aktualnych wersjach plików, niezależnie od tego, w jakim systemie połączonym na nich pracujemy.
 

Bogate opisy przybliżają do osiągnięcia lepszych wyników

Klienci sklepów internetowych nie mogą dotknąć oferowanych produktów oraz sprawdzić ich jakości. Dlatego szczegółowe, dokładne i bogate opisy są bardzo ważne na ścieżce zakupowej. To właśnie od ich jakości w dużej mierze zależy, czy dany produkt znajdzie swojego nabywcę. Posiadanie unikalnych informacji, odpowiednich zdjęć oraz estetyki z tym związanej pozwala uzyskać przewagę konkurencyjną.

Klienci zauważają i doceniają taką formę prezentacji - dzięki niej mają większą pewność w podejmowaniu decyzji zakupowych. Oprogramowanie PIM wspiera tworzenia odpowiedniej treści, którą możemy zamieszczać na różnych kanałach prezentujących produkty.

Dodatkowo wzbogacając opisy o słowa kluczowe zdecydowanie poprawisz rankingi SEO. Oznacza to zwiększenie szans na zauważenie danego produktu przez konsumenta. Dzięki systemowi PIM otrzymujemy możliwość optymalizacji wszystkich zasobów cyfrowych i włączenia ich do strategii SEO.

Co istotne, patrząc z punktu widzenia pozycjonowania w wyszukiwarkach, PIM wspiera także przygotowanie wielu sposobów prezentacji danego opisu dedykowanych poszczególnym dystrybutorom. Automatyzacja tych procesów zdecydowanie zredukuje występowanie błędów, ale i duplikatów treści, które mogą wpływać negatywnie na pozycjonowanie.

Redukcja kosztów stałych

To, co najbardziej przemawia za automatyzacją procesów w przedsiębiorstwie, to redukcja kosztów stałych. System PIM daje możliwość generowania oszczędności przy jednoczesnym polepszeniu jakości pracy. Jakie korzyści osiągniemy z wprowadzenia systemu do organizacji?

  • Kontrola danych – dzięki rozwiązaniom PIM masz pełną kontrolę nad treściami, które ostatecznie trafiają do klientów.
     
  • Oszczędność czasu – automatyzacja czynności wykonywanych wcześniej w sposób ręczny; wprowadzane dane aktualizują się automatycznie.
     
  • Eksport i import danych – narzędzie PIM pozwala eksportować i importować dane do i z wielu kanałów, co znacznie usprawnia współpracę z dostawcami i odbiorcami usług.
     
  • Centralny zbiór danych – wszystkie dane znajdują się w jednym miejscu, są zawsze aktualne i łatwe do odnalezienia. Chroni przed zagubieniem lub usunięciem plików, daje pewność, że pracownicy nie będą duplikować pracy.
     
  • Bezpieczeństwo danych – nadawanie dostępu do informacji (zarówno w zakresie ich pobierania, ale i edycji) tylko określonym pracownikom.
     

Korzyści biznesowe

Korzystanie z systemów PIM zwiększa przychody i redukuje koszty. Spójrzmy, jakie korzyści biznesowe otrzymuje producent.

  • Szybsze wprowadzanie produktów na rynek – Dzięki korzystaniu z PIM możesz szybciej dostarczyć informację produktową do wszystkich kanałów sprzedaży, a tym samym wyprzedzić swoją konkurencję. Gwarantuje to wyższą sprzedaż, zwiększenie konwersji i dostosowanie się do zmian sezonowych. Ułatwia także dostęp do zasobów cyfrowych oraz komunikację między zespołami.
     
  • Ekspansja na nowe rynki – to kluczowa strategia rozwoju sprzedaży. PIM wspiera tłumaczenie i lokalizację opisów oraz sprawne dostarczenie tak przygotowanych informacji o produkcie do wielu rożnych kanałów sprzedaży.
     
  • Rozszerzenie asortymentu – automatyzacja uwalnia zasoby, co daje możliwość poszerzania ilości produktów dostępnych w ofercie, bez ryzyka obniżenia jakości. Wsparcie integracji z systemami dostawców ułatwia i przyspiesza zarządzanie kolejnymi zestawami danych produktowych.
     
  • Zwiększenie konwersji – dzięki PIM masz możliwość łatwego przeglądania oraz zarządzania treścią, zdjęciami oraz innymi zasobami.

    Jedną z korzyści jest możliwość łatwej modyfikacji i optymalizacji treści opisów pod kątem wzmocnienia konwersji. Co istotne, taką optymalizację przeprowadzisz jednocześnie we wszystkich kanałach sprzedaży, bez konieczności angażowania w proces swoich dystrybutorów.
     
  • Lepsze pozycjonowanie – optymalizacja strony internetowej sklepu pod kątem wyszukiwarek ma kluczowe znaczenie w dzisiejszej e-sprzedaży.
    Im wyższą mamy pozycję, tym większe prawdopodobieństwo, że klient trafi właśnie na naszą witrynę i dokona zakupu. Wartościowe treści z kluczowymi słowami poprawią rankingi SEO i pozwolą zbliżyć nas do osiągnięcia sukcesu.
PIM umożliwia producentom przejęcie pełnej kontroli nad swoimi danymi produktowymi. Przechowywanie ich w jednym miejscu ułatwia edycję i wzbogacanie o treści marketingowe.

Postępujący rozwój sprawia, że producenci coraz częściej przenoszą się na rynki B2C i D2C. Zmiana ta wymaga zupełnie innego zestawu informacji o produkcie niż przy operowaniu jedynie na rynku B2B. System PIM dla producentów daje możliwość łatwego zaspokojenia potrzeb obu tych grup odbiorców.

Producent może udostępniać dystrybutorom informacje o swoich produktach w takiej formie, w jakiej oni tego potrzebują. Dzięki takiemu rozwiązaniu odbiorcy otrzymują informacje zgodne z wlasnymi potrzebami, co sprawia, że chętniej współpracują z danym dostawcą.

Producenci coraz częściej kładą nacisk na czas wprowadzania produktu na rynek. By osiągnąć w tym zakresie wyróżniającą na tle konkurencji sprawność, niezbędna jest cyfryzacja.

Dzięki PIM masz kontrolę nad wszystkimi informacjami oraz pewność, że pracownicy działają w sposób spójny i ujednolicony. A Ty masz czas na analizę rynku i zaspokojenie potrzeb obecnych i potencjalnych klientów.

Napisz do nas. Przeanalizujemy potrzeby Twojego biznesu i podpowiemy, jak platforma PIM pomoże w jego rozwoju.

raport_ecommerce_



Może zainteresują Cię także

Czego dziś potrzebuje e-commerce? – badanie rynku

16 sierpnia 2022
Eksperci branży e-commerce podkreślają konieczność dalszego pogłębiania transformacji cyfrowej. W tym samym czasie, 20% e-sprzedawców wciąż odkłada decyzję o nowych wdrożeniach. Co ich powstrzymuje?

B2B e-commerce tu i teraz – trendy, eksport i nie tylko...

6 lipca 2022
Według najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, "B2B e-commerce NOW", co 4 firma planuje dziś wejście na rynek sprzedaży elektronicznej B2B.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas