Pobierz bezpłatny poradnikJak efektywnie wdrożyć system klasy PIM

Dynamiczny rozwój e-grocery w Polsce

Z powodu pandemii, w zaledwie kilka miesięcy, rynek e-zakupów spożywczych uległ ogromnym zmianom. W jakim kierunku się rozwija?

Prawie rok temu komentowaliśmy stan rynku e-grocery w Polsce i doniesienia największych sieci handlowych o dotyczących go planach rozwoju. Podkreślaliśmy, że choć bardzo powoli, staje się coraz powszechnijeszym zjawiskiem i rozwija się. Internetowa oferta spożywcza ograniczała się do podstawowych produktów. Obecnie zauważamy ogromne różnice – w zaledwie kilka miesięcy, z powodu pandemii, zainteresowanie konsumentów tym obszarem handlu dynamicznie wzrosło.

Jeszcze parę miesięcy temu, przed pandemią, konsumenci kupowali produkty na rynku e-grocery głównie dla wygody czy ze względu na konkurencyjne ceny. Teraz najczęstszym powodem zakupów żywności przez internet jest bezpieczeństwo. Platforma sklepów internetowych Shoper zanotowała w pierwszym kwartale br. wzrost liczby zamówień na rynku e-grocery aż o 239%.

Wzrost zainteresowania branżą spożywczą widoczny jest nie tylko wśród kupujących, ale również sprzedających. Coraz więcej tradycyjnych biznesów przenosi się do strefy online, by promować swoją ofertę oraz zapewnić bezpieczeństwo zakupów.

Potrzeba matką wynalazków

W związku z wybuchem pandemii i towarzyszącym jej ogólnoświatowym kryzysem, wiele sieci spożywczych przystąpiło do intensywnej pracy. Rozwój logistyki i technologii, jaki obserwujemy w przeciągu tych 3 miesięcy jest dość interesujący. Na początek przyjrzyjmy się platformie Allegro, która w Polsce zdecydowanie osiągnęła dominującą przewagę.

Dostrzec możemy, że w ostatnim czasie wiele dużych marek nawiązuje z Allegro strategiczne partnerstwo. Od kwietnia ruszył oficjalny sklep Media Markt na platformie, a niedawno do sprzedaży na najpopularniejszym marketplace dołączył także Auchan, oferując również produkty spożywcze. Od połowy kwietnia do końca maja Allegro wprowadził projekt „Lokalny ryneczek”, na którym właściciele lokalnych firm mogą za darmo sprzedawać artykuły pierwszej potrzeby. Obecnie znajduje się tam ponad 3 tys. produktów spożywczych.


Źródło: https://allegrolokalnie.pl/

Potencjał kanału e-grocery równie mocno wykorzystuje InPost, rozwijając swój pilotażowy projekt lodówkomatów, które niedawno pojawiły się przy wybranych sklepach Auchan. Lodówkomaty gwarantują świeżość produktów i odpowiednią temperaturę.


Źródło: https://lodowkomaty.pl/

Kolejne znaczące zmiany wprowadził Carrefour, który już od kilku lat łączy technologie z zakupami, a tym razem wdrożył rozwiązanie mobilne Delivery Manager. Aplikacja planuje trasy kierowców z zamówieniami z e-sklepu Carrefour tak, by uwzględnić wszystkie warunki – drogowe i czasowe. Dzięki temu klienci otrzymują swoje zakupy na czas. Kolejnym udogodnieniem jest usługa „zamów i odbierz”, umożliwiająca odbiór zamówionych produktów w wybranym punkcie Carrefour.


Źródło: https://www.carrefour.pl/

Taka samą usługę („zamów i odbierz”) testuje Stokrotka oraz Żabka w wybranych miejscach w Polsce. Z kolei Wasz Sklep SPAR we wskazanych miastach Polski oferuje usługę SPAR Drive, która obsługuje sklepy SPAR oraz Piotr i Paweł. Klienci, którzy dokonali zamówienia przez Internet mogą teraz odebrać je na parkingu wybranego sklepu.

Nowością jest także rozpoczęcie sprzedaży przez sieć Kaufland, która nawiązała współpracę z platformą Mango i za jej pomocą proponuje klientom usługę zakupów online z dostawą do domu. Paczka #zostanwdomu zawiera zestaw najpotrzebniejszych 32 produktów spożywczych i higienicznych, dobranych w taki sposób, by zrealizować podstawowe potrzeby.

W tyle nie pozostała również Biedronka – uruchomiając zakupy przez smartfona z możliwością dostawy pod drzwi. Klienci już w 16 większych miastach Polski mogą składać zamówienia na asortyment sklepu poprzez aplikację Glovo. Zaproponowany program cieszy się dużym powodzeniem, a aplikacja oferuje ok. 1500 najczęściej wybieranych produktów.


Źródło: https://media.biedronka.pl/92351-codziennie-niskie-ceny-i-promocje-biedronki-prosto-do-domu-z-glovo

Warto również wspomnieć, że na portalach takich jak OLX czy Facebook pojawia się dużo ofert bezpośrednio od lokalnych rolników – poprzez te platformy można zamówić różne wyroby, warzywa, owoce, zioła i wiele więcej.

Spore szanse, lecz również trudności

Rok temu pisaliśmy o największym wyzwaniu dla rynku e-grocery, jakim było dostarczenie produktów tak, aby zachowały swoją świeżość. Obecnie dla branży spożywczej to już nie problem. Dostawy tego samego dnia, lodówkomaty, czy osobiste odbiory są odpowiedzią na zeszłoroczne trudności.

Aktualnie choć pomysłów na biznes nie brakuje, wiele e-sklepów nie jest przygotowanych na dużą liczbę zamówień. Sprzedawcy borykają się z czasowymi brakami towaru, przerwami w łańcuchu dostaw, czy ogólnymi opóźnieniami. W raporcie e-Izby „e-Commerce w czasie kryzysu 2020” czytamy, że ponad połowa badanych (59%) wskazuje na złą lub bardzo złą dostępność produktów spożywczych w e-sklepach.

Kolejna kwestia, która może również sprawiać trudności sprzedawcom to magazyn do przechowywania towaru. W związku z wysokim zapotrzebowaniem na produkty muszą oni gromadzić spore zapasy, co wiąże się z potrzebą większych powierzchni magazynowych.

Wpływ pandemii na przyszłość rynku e-grocery

Raport syndykatowy Nielsena „wE-COMMERCE” pokazuje, że do tej pory Polacy przeznaczali na zakupy FMCG w internecie średnio 177 zł, kupując przede wszystkim kawę, herbatę oraz karmy dla zwierząt. Wówczas „przeszkodą” dla częstszych zakupów były koszty dostawy oraz brak możliwości osobistego pooglądania produktu. Dziś jednak priorytetem stało się bezpieczeństwo, które jako nowa wartość na rynku mocno wpływa na decyzje konsumentów.

W kolejnym badaniu Nielsena “Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” Polacy przyznają (31%), że coraz aktywniej i chętniej kupują produkty spożywcze online. Przedstawiciele branży FMCG zapytani przez Nielsena szacują, że przy aktualnej dynamice do 2022 r. udział e-commerce w sprzedaży FMCG może wynieść nawet 5%, gdzie obecna wartość wynosi 1%. Dla porównania udział tego kanału na rynku brytyjskim wynosi 6% i jest najwyższy w Europie.

Platforma Edito.eCommerce umożliwia pełne dostosowanie do potrzeb e-grocery.
Opisz swoje potrzeby i umów się na konsultację.

Podsumowując

Rynek e-grocery jak cały e-commerce dość dynamicznie zmienia się już od początku trwania pandemii. Można powiedzieć, że jeszcze rok temu raczkował, a od 2 miesięcy biegnie na szczyt. Technologia odgrywa kluczową rolę w rozwoju e-branży spożywczej. Choć e-grocery nie osiągnął (jeszcze) perfekcji, konsumenci coraz chętniej wybierają taką formę zakupów, a szczególnie teraz, gdy jest jedną z najbezpieczniejszych.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Sytuacja polskiego rynku e-commerce

10 kwietnia 2020
Choć powstało wiele prognoz dotyczących e-Commerce w 2020 r., to jednak nikt nie przewidział ogólnoświatowego kryzysu...

Światowa epidemia koronawirusa wyznacza nowe trendy w e-commerce

3 kwietnia 2020
Trendy w e-commerce na 2020 r. - jak wpływa na nie obecna sytuacja społeczna i gospodarcza wywołana pandemią koronawirusa?

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas