Kliknij i wygraj!Wygraj audyt sklepu! Weź udział w świątecznym quizie e-commerce

Analiza UX

„Dobrze zaprojektowana strona skutecznie realizuje cele.”

Analiza użyteczności serwisu internetowego pozwala na zidentyfikowanie elementów strony pod kątem intuicyjności, przystępności nawigacji i komunikacji z użytkownikiem. Poprawność ich funkcjonowania przekłada się na zadowolenie internautów, a to z kolei na podniesienie współczynnika konwersji.

Mateusz Bober
Mateusz Bober
Marketing Internetowy, Badania i analizy
Porozmawiajmy

Budowanie biblioteki rekomendowanych rozwiązań UX musi opierać się na rzeczywistych danych. Są one uzyskiwane z podczas przeprowadzonych przez nas szczegółowych analiz danej marki, jej konkurencji i środowiska działalności oraz panujących trendów. Gromadzenie tego typu informacji jest procesem długofalowym, który odbywa się na kilku płaszczyznach. Podczas wyboru odpowiednich narzędzi i wyznaczania zakresu pracy opieramy się na wywiadzie, który wskazuje potrzeby i oczekiwania naszego Klienta względem współpracy.

Najczęściej korzystamy z dwóch rodzajów analizy eksperckiej: heurystycznej i wędrówki poznawczej. Podczas analizy heurystycznej ekspert bada wszystkie elementy na stronie przy wykorzystaniu naukowych zasad budowania serwisów. Jest to metoda nieskomplikowana, jednak wymagająca sporej wiedzy od specjalisty, który ją przeprowadza i formułuje wnioski. Z kolei wędrówka poznawcza to typ badania użyteczności oparty na zachowaniu potencjalnego użytkownika. Porusza się on po serwisie zgodnie z opracowanymi wcześniej scenariuszami. Badanie pozwala nam określić m.in. to, w jaki sposób użytkownik przechodzi między podstronami oraz czy poszczególne elementy nawigacji umożliwiają mu realizację celu.

Narzędzia analizy UX

Analiza UX bazuje na narzędziach i strategiach badawczych. W naszej pracy staramy się korzystać z takich, które przede wszystkim pozwalają na kompleksową ocenę sytuacji oraz wskazanie obszarów wymagających naszej ingerencji. Wśród tych narzędzi są m.in.:

  • Benchmark UX konkurencji – analiza otoczenia konkurencyjnego pozwala nakreślić silne i słabe strony serwisu Klienta oraz zaproponować rozwiązania umożliwiające budowanie przewagi rynkowej. Benchmarking pozwala na obserwację poczynań konkurencji, której działalność może być źródłem cennej wiedzy i inspiracji. Zależy nam bowiem na wdrożeniu rozwiązań na tyle skutecznych, by strona naszego Klienta z czasem maksymalnie realizowała swoje cele.
  • Analiza statystyk – dane pozyskane dzięki narzędziom takim, jak np. Google Analytics pozwalają nam na zdefiniowanie największych i najskuteczniejszych źródeł ruchu oraz wstępne nakreślenie schematów zachowań użytkowników. Analiza danych statystycznych jest niezbędna do wytyczenia kierunku działań oraz ich późniejszego wdrażania i ulepszania.
  • Analiza konsumentów – zrozumienie zachowań potencjalnych klientów, ale również stałych odbiorców, wiernych marce daje możliwości tworzenia i dostarczania produktu dopasowanego do ich oczekiwań. Analizy najczęściej przyjmują różnorodne formy, najczęściej są to ankiety, grupy fokusowe, wywiady pogłębione czy warsztaty prowadzone przez eksperta.
  • Eye tracking i heat maps (mapy cieplne) – narzędzia te pozwalają obserwować zachowania użytkowników podczas korzystania ze strony. Możliwa jest obserwacja w czasie rzeczywistym, czyli śledzenie nawigacji umożliwiające np. poznanie elementów zatrzymujących uwagę. Metoda ta, dzięki tego typu uzyskanym informacjom pomaga zaprojektować rozwiązania zwiększające zaangażowanie odbiorców.
  • Warsztaty – prowadzone przez naszego eksperta warsztaty z Klientem pomagają nakreślić cele stawiane przed nowym serwisem oraz przedstawić charakterystykę poszczególnych elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas współpracy. To także czas, w którym wspólnie wypracowujemy przyszłe kierunki działań.

Co zyskujesz?

  • Dopasowanie strony internetowej do panujących trendów. Oznacza to, że zaprojektowany przez nas serwis będzie atrakcyjny dla internautów wizualnie i użytkowo.
  • Wiedzę o konkurencji, która daje nie tylko przewagę, ale umożliwia tworzenie rozwiązań eliminujących niekorzystne posunięcia.
  • Poznanie słabych i silnych stron własnego serwisu, co pozwala przebudować stronę na podstawie całościowej oceny wszystkich funkcjonalności.
  • Wiedzę o zachowaniach użytkowników na stronie, która jest niezbędna do zrozumienia potencjalnych klientów i tym samym wdrożenia rozwiązań pod kątem użytkowania w przez nich witryny.
  • Bibliotekę rekomendowanych przez nas rozwiązań, która jest bazą najkorzystniejszych koncepcji dedykowanych konkretnej stronie.

 

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas