Magento vs. Shopware – porównanie platform sprzedażowych

Zarówno Magento, jak i Shopware są rozwiązaniami open-source, a więc można je dowolnie rozwijać i modyfikować pod własne potrzeby. Czy zatem ma znaczenie, którą platformę wybierzesz? Zapraszamy do naszej analizy porównawczej.

Zarówno Magento 2, jak i Shopware 6 są rozwiązaniami Open-source, a więc można je dowolnie rozwijać i modyfikować pod własne potrzeby. Istnieje jednak między nimi wiele różnic, które sprawiają, że są dedykowane różnym grupom sprzedawców. Prezentujemy zestawienie tych dwóch systemów, oparte na wielu kategoriach. Analiza ta, pomoże w wyborze oraz znalezieniu odpowiedzi: który z nich bardziej pasuje do Twojego biznesu.


 

Informacje ogólne

Magento 2

Jest to jedna z najbardziej popularnych platform e-commerce, w oparciu o którą funkcjonuje obecnie ponad 200 tys. stron internetowych. Zajmuje 8 miejsce, wśród wszystkich rozwiązań open-source. Z systemu Magento 2 korzystają największe e-commerce na świcie, np. Nike czy Coca-cola. Wokół produktu wykształciła się bardzo duża i aktywna społeczność, która wspiera jego rozwój.

Shopware 6

Obecna od niemal 20 lat na rynku, niemiecka platforma open-source, posiada 4,7% udziału rynku. Cieszy się szczególnym zainteresowaniem w krajach niemieckojęzycznych. W wersji 6. system stał się bardzo elastyczny i znacznie wzrosła jego użyteczność i łatwość obsługi.
 

Koszt i czas wdrożenia

Podczas analizy ceny warto brać pod uwagę również czynnik czasu, który może się bezpośrednio przełożyć na poniesione koszty. Niekiedy postawienie MVP - mniej zaawansowanego systemu (i jego dalsza rozbudowa w późniejszym czasie), przyniesie zysk znacznie szybciej, aniżeli bardzo rozbudowane narzędzie, którego wdrożenie potrwa znacznie dłużej.

Magento 2

Podstawowa wersja Magento Community Edition jest oczywiście bezpłatna. Magento w wersji Enterprise Edition to koszt ok. 18.000$ na rok. Najwyższy pakiet Magento 2 Enterprise to wydatek nawet 22.000$ na rok, a cena ta może być wyższa, gdyż jest uzależniona od wielkości sprzedaży. Najwyższy pakiet przewiduje obsługę ponad 25 mln klientów, za abonament 125.000$ rocznie.

W ramach Magento Marketplace dostępnych jest ponad 5 tyś wtyczek, w podziale na 9 różnych kategorii m.in. finanse, marketing, płatności czy bezpieczeństwo. Część z nich dostępna jest bezpłatnie, jednak większość z nich wymaga opłaty od 40$ do nawet ponad 10,000$.

Czas wdrożenia Magento jest o wiele dłuższy, aniżeli Shopware. Mniejszy projekt może być skończony po około 3 miesiącach, natomiast większe, rozbudowane platformy wymagają nawet do roku czasu.

Shopware 6

Już w podstawowej (Starter Edition), darmowej wersji, oferuje bardzo bogaty pakiet opcji. Professional Edition kosztuje 199€ miesięcznie lub 2.495€ rocznie. Ta edycja daje możliwość wyboru między self-hosting lub hosting w chmurze Shopware. Najbardziej zaawansowana edycja Enterprise Edition jest wyceniania indywidualnie.

Shopware także posiada bogatą bazę wtyczek, które można nabyć w cenie do 7.900€.

W trakcie wdrożenia sklepu internetowego, w przypadku Shopware efekty są widocznie znacznie szybciej. W tym przypadku wdrożenie projektu może trwać od 2 do 6 miesięcy.

 

Technologia i obsługa

Magento 2

Wymagana jest chociaż podstawowa wiedza technologiczna. Samo zainstalowanie podstawowych funkcji i ich konfiguracja wymaga od specjalisty uwagi oraz doświadczenia. Codzienne użytkowanie jest przyjemne, jednak spersonalizowanie wszystkich ustawień nie jest już tak proste. Z uwagi na popularność platformy w internecie można znaleźć wiele tutoriali, które pomogą przejść przez wiele zawiłości systemu. Mimo wszystko jest to system złożony, który wymaga wiedzy technicznej.

Shopware 6

Nie wymaga większej wiedzy technologicznej. Bardzo przyjazny panel pozwala na dokonywanie zmian, nawet osobom, bez umiejętności w kodowaniu. Wiele elementów jest opartych na rozwiązaniu „przeciągnij i upuść”. Stały podgląd zmian pozwala na szybkie modyfikacje, nawet we własnym zakresie. Klienci sklepów opartych na Shopware również mają do czynienia z przyjaznym im interfejsem.
 

Wsparcie

Magento 2

Może poszczycić się jednym z najbardziej rozbudowanych społeczności na świecie. Wsparcie zbudowane jest z wiedzy i doświadczenia ponad 100 tyś. osób. Komunikacja z nimi możliwa jest poprzez fora dyskusyjne, jak i oficjalną dokumentację firmy.

Shopware 6

Społeczność zbudowana jest z ponad 40 tyś. członków, jednak warto mieć na uwadze, że jest ona przede wszystkim niemieckojęzyczna. Oprócz tego możliwe jest wykupienie u dostawcy profesjonalnej usługi wsparcia w cenie 49€ miesięcznie.
 

Dostosowanie

Obydwa rozwiązania oparte są na licencji open-source, a więc możliwa jest ich modyfikacja pod własne potrzeby. Ponadto obydwie marki oferują szeroki pakiet wtyczek, zarówno darmowych, jak i płatnych. Architektura obu platform pozwala na programowanie własnych, dedykowanych wtyczek.

Magento 2

Z uwagi na niezwykle rozbudowaną społeczność, Magento może pochwalić się ponad 5000 wtyczkami, a ponieważ cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, cały czas powstają nowe.

Shopware 6

Oferuje 3500 różnych modułów. Większość z nich jest dostępna jedynie w języku niemieckim, z uwagi na początkowy rozwój produktów wyłącznie w tym języku. Obecnie ulega to zmianie i pojawiają się rozszerzenia również w języku angielskim.
 

SEO i marketing

Magento 2

To, jakie funkcje marketingowe otrzymasz do swojej dyspozycji, zależy od pakietu, na jaki się zdecydujesz. Warte wymienienia są m.in. możliwość generowania kuponów i wyeksportowania ich do newslettera. Innym przykładem jest stworzenie systemu punktów i nagród. Ponadto możliwe jest dokupienie wtyczek, spośród niemal 500 obecnie dostępnych. Ceny takiej usługi sięgają do 1000$.

Shopware 6

Narzędzia do optymalizacji SEO są wbudowane automatycznie, jednak istnieje możliwość ich modyfikacji, jeśli zachodzi taka potrzeba. Możliwe jest wykupienie profesjonalnej wtyczki SEO, której koszt wynosi 249.00€. Na pewno bardzo duży aspekt sprzedaży Shopware opiera się na storytellingu. Unikalne doświadczenie klienta z produktem ma go zachęcić do dokonania zakupu.

Rozbudowa

Magento 2

Platforma powstała jako narzędzie zaprojektowane dla rozbudowanych e-commerce, które obsługują bardzo dużą liczbę konsumentów. Ponadto oferuje szeroki wybór walut, wysyłek do różnych państw, czy płatności. Towrzenie sklepu z Magento nie stanowi zatem większego problemu – jest on dedykowany klientom korporacyjnym. Niestety niektóre moduły z Magento 1 mogą nie być kompatybilne z Magento 2.

Shopware 6

Z uwagi na fakt, iż Shopware jest dedykowany przede wszystkim mniejszym sklepom, w razie rozrastania się sklepu konieczne będzie dokupienie dodatkowych opcji. Dużym utrudnieniem może być fakt, iż przez dłuższy czas Shopware było rozbudowywane wyłącznie w języku niemieckim.
 

Podsumowanie

W czym jest lepsze Magneto 2?

  • Największy system e-commerce
  • Najbardziej rozbudowany system wsparcia ze strony społeczności
  • Możliwość realizacji bardzo zaawansowanych sklepów internetowych
  • Wydajność pozwalająca na obsługę nawet kilku milionów klientów

W czym jest lepszy Shopware 6?

  • Elastyczny interfejs, przyjazny dla mniej zaawansowanych technicznie użytkowników
  • Większość opcji dostępna jest w wersji darmowej
  • Krótki czas wdrożenia
  • Doświadczenie zakupowe oparte jest na storytellingu

Wady Magento 2:

  • Opcje rozbudowane są płatne – chcąc z nich korzystać, należy liczyć się z wysokimi kosztami
  • Im więcej modułów, tym dłuższy czas wdrożenia
  • Złożoność systemu sprawia, że samodzielne wdrożenie e-commerce jest praktycznie niemożliwe – konieczne jest korzystanie z wykwalifikowanych specjalistów IT
  • W obsłudze wymaga chociaż podstawowej wiedzy dot. języków programowania

Wady Shopware 6:

  • Społeczność jest zbudowana głównie z użytkowników niemieckojęzycznych oraz większość starszych dodatków jest dostępna tylko w tym języku
  • Nie jest tak rozbudowany jak Magento np. podstawowe opcje SEO są nieco ograniczone
  • System dopiero podbija rynki zagraniczne i znalezienie specjalistów od Shopware może być trudniejsze
  • Może być utrudniona obsługa wielkich, korporacyjnych sklepów
     

Wnioski końcowe

Skracając powyższą analizę do kilku zdań można uznać, że Magento 2 lepiej sprawdzi się w przypadków dużych e-commerce, które obsługują miliony klientów. Marka zdając sobie sprawę z miejsca, jakie zajmuje na rynku, próbuje trafić również do mniejszych biznesów. W tym celu powstała aktualizacja 2.3.1, której celem jest stworzenie bardziej przyjaznego środowiska dla mniejszych firm. Z drugiej strony Shopware 6 stale się rozwija i dąży do zaproponowania produktu optymalnego dla każdego, który połączy w sobie wiele cech rozbudowanego e-commerce.

Niezależnie od tego, jaki system wybierzesz, jego wartość będzie zależeć w dużej mierze od tego w jaki sposób zostanie skonfigurowany. W tym celu warto zawsze zasięgnąć wiedzy specjalistów, szczególnie, jeśli nie posiadasz doświadczenia w projektowaniu sklepów i platform e-commerce.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas