Kliknij i wygraj!Wygraj audyt sklepu! Weź udział w świątecznym quizie e-commerce

Analiza strony GPW.pl

Interaktywnie.com. Autor: Piotr Zając.

Pierwsze wrażenie po wejściu na serwis jest pozytywne - na pierwszy rzut oka widać, że strona została odnowiona, jednak momentami może wydawać się nieco mdła i bez życia. Szczególnie przeszkadza to w widokach, w których mamy do czynienia z dużą ilością jasnoniebieskiego koloru, który dominuje znacząco nad innymi barwami.

Być może, gdyby to zależało jedynie od twórców i od samego grafika, serwis byłby nieco bardziej zróżnicowany kolorystycznie, co pozwoliłoby na podkreślenie jego kluczowych elementów, skracając jednocześnie czas poszukiwania ich do minimum.

Ten właśnie blady kolor i niewielkie różnice kolorystyczne elementów, które z założenia powinny się wyróżniać (chociażby różne stany menu) może wpływać na niższą ocenę serwisu. Zestawienie bladoniebieskiego tła z białą czcionką, nie było najlepszym pomysłem. Na monitorach o gorszych parametrach np. menu jest bardzo słabo widoczne i trzeba lepiej się wpatrywać, co może zniechęcać do dalszego pozostawania w serwisie. Strona posiada wersję o wysokim kontraście, w której zarówno menu jak i każdy inny element ma wysoki kontrast i „problem” wyżej opisany nie występuje. Nie powinno jednak być tak, że osoby nie posiadające żadnych wad wzroku sięgają do niej jako alternatywy nieczytelnego serwisu.

Samej grafice, natężeniu elementów graficznych itp. nie można wiele zarzucić. Nagłówek nie jest przytłoczony krzykliwymi zdjęciami tablic, maklerów w szelkach czy sławnego dzwonka giełdowego – jest czysty, przejrzysty i występuje w nim lekki motyw w postaci logotypu w tle. Jednym słowem wygląda profesjonalnie – tak jak byśmy tego oczekiwali.

Pod kątem struktury nawigacji serwis prezentuje dobry poziom. Oczywiście można się do kilku rzeczy przyczepić – jak chociażby wspominane już wcześniej menu boczne. Źle wypada również promocja i dostęp do jednej z głównych funkcjonalności, wyróżnionych w menu ikonką – „Moja Giełda”. Jest to strona która ma zachęcić do rejestracji do usługi „Moja Giełda”, jednak odnalezienie na niej linku „załóż konto” jest dość trudne. Wykorzystanie w tym celu linku tekstowego wyglądającego jak nagłówek sekcji z treścią (zamiast wyraźnego buttona) nie ułatwia życia internaucie. Największą uwagę skupia na sobie menu boczne, które w tym konkretnym przypadku nie jest przecież najważniejszym elementem.

Architekturę informacji strony głównej ocenić można pozytywnie – w różnych rozdzielczościach, te najważniejsze elementy informacyjne, które powinna przekazywać tego typu strona, są widoczne i łatwo dostępne.

Struktura informacji serwisu jest zrozumiała i przejrzysta – główne działy menu mają intuicyjne nazewnictwo, dzięki czemu nikt nie powinien mieć problemów z rozszyfrowaniem ich zawartości.

Występują niestety pewne nieścisłości struktury strony ze strukturą mapy strony. W mapie widoczne i dostępne są linki do działów, których nie ma w strukturze i które co gorsza są puste (nie wypełnione treścią). Są one dostępne w innych miejscach, wniosek więc, że pewne działy zostały nieopublikowane w strukturze menu, ale mapa strony je widzi i wyświetla. Przykładem jest tu koniec mapy strony z działami: „Dla mediów” oraz „Newsletter”.

Ze struktury mapy strony domyślić się można, iż dział „Dla mediów” miał być osobnym działem w głównym menu, ale finalnie nie wystarczyło dla niego miejsca gdyż umieszczono w pasku menu sekcję „Moja Giełda”. Prawdopodobnie zastąpiły je dział „Newsletter” oraz „Pressroom” w kategorii głównej „O GPW”.

Podstawowa wyszukiwarka serwisu nie grupuje elementów działami. Wpisując konkretną frazę otrzymujemy listę wyników z różnych działów, a każdy dział występuje wielokrotnie. Można było zorganizować to nieco przyjaźniej dla użytkownika i pogrupować odnajdywane podstrony w konkretne działy serwisu („Wiadomości”, „Notowania”, „Członkowie Giełdy”, itd.) co pozwala na sprawniejsze poruszanie się w serwisie.

Zawieść się można również na funkcjonalnościach dostępnych po rejestracji w sekcji „Moja Giełda”. W zasadzie nie ma tam żadnych konkretnych funkcjonalności, które uzasadniały by konieczność rejestracji. Nie ma tam nic, czego nie oferują konkurencyjne w aspekcie informacji portale, niejednokrotnie przewyższające serwis GPW w aspekcie ilości informacji. Wyjaśnieniem może być to, iż cel postawiony serwisowi GPW jest różny od konkurowania z komercyjnymi, branżowymi serwisami informacyjnymi.

Największym jednak mankamentem samego serwisu jest to, iż momentami bardzo wolno działa. Nie przeprowadziliśmy co prawda testów wydajności, jednak poruszanie się po stronie daje takie właśnie odczucie - wszystkie widoki ładują się bardzo ociężale.

Funkcjonalnie serwis sprawuje się dobrze, podczas testów nie zdarzyło się, by wystąpił jakikolwiek problem z wyświetlanie i działaniem któregokolwiek z jego elementów.

Ogólnie serwis oceniamy na 4 z plusem w skali 6 punktowej. Patrząc z perspektywy informacji jakie powinien podawać w podstawowej wersji, jest tutaj wszystko. Teraz można myśleć o ewentualnej jego rozbudowie - tak informacyjnej, jak i funkcjonalnej.


Autor


Piotr Zając
Specjalista ds. e-marketingu i e-biznesu, Ideo Sp. z o.o.

Publikacja:
Interaktywnie.com

Promocja poradników


Może zainteresują Cię także

Relacje z mediami w samorządach

1 kwietnia 2011
Ideo patronem medialnym publikacji: "Relacje z mediami w samorządach. Teoria i praktyka" pod red. Dariusza Tworzydło i Pawła Kucy.

Badania w Internecie

18 października 2010
Badania i pomiar efektów w Public Relations pod red. Dariusza Tworzydło i Zbigniewa Chmielewskiego. Autor: Wojciech Szymański.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas