Pobierz bezpłatny poradnikINTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej

Analityka internetowa

"Analityka internetowa to nieoceniona pomoc, w wyborze odpowiedniego kierunku rozwoju kanałów marketingowych firmy. "

Dzięki web analytics jesteśmy w stanie pozyskać informacje o zachowaniu użytkowników, a następnie wyciągnąć wnioski w celu zoptymalizowania witryny, zwiększenia współczynnika konwersji i podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Analiza danych zbieranych przez narzędzia analityczne może stać się podstawą do poprawy użyteczności strony, a co za tym idzie, doświadczeń korzystających z niej osób.

Paweł Korniak
Paweł Korniak
Specjalista ds. e-marketingu
    Darmowa konsultacja

    Analityka internetowa – co to jest?

    Analityka internetowa to działania prowadzone z użyciem specjalistycznych narzędzi, które dostarczają informacji wykorzystywanych w procesie podejmowania decyzji, dotyczących efektywnego prowadzenia e-biznesu.

    W ramach analizowania danych, zebranych dzięki systematycznemu monitorowaniu różnych parametrów (np. tych dotyczących ruchu w witrynie) można wybierać jeszcze skuteczniejsze działania, zmierzające m.in. do zwiększenia sprzedaży.

    Analityka internetowa zajmuje się więc dostarczaniem cennych z perspektywy e-biznesu informacji, których celem jest usprawnienie procesów (m.in. marketingowych i sprzedażowych), zachodzących w firmie.

    Analityka internetowa (ang. web analytics) jest dziś nieodłącznym elementem pracy firm działających w sektorze online. Używa się jej m.in. w celu lepszego dopasowania oferty do potrzeb potencjalnych klientów. Narzędzia stosowane w web analytics pozwalają nam sprawdzać i analizować zachowania konkretnych użytkowników, już od momentu ich pierwszej interakcji z witryną.

    Gromadzenie i analiza danych pozwala budować ścieżki zakupowe i dopasować przekaz marketingowy do potrzeb odbiorców. Web analytics obejmuje nie tylko proces zbierania i przetwarzania danych, ale przede wszystkim ich analizowania w celu wyciągnięcia trafnych dla biznesu wniosków. W analityce internetowej możemy wyróżnić 4 podstawowe etapy analizy:

    • Pozyskiwanie danych – pierwszym z etapów analizy jest zbieranie informacji na temat użytkowników, którzy odwiedzają stronę. To pierwszy krok w poprawnej analizie, w którego trakcie uzyskuje się dane o urządzeniu, systemie i lokalizacji użytkownika. To podstawa do prowadzenia dalszych działań analitycznych.
       
    • Przetwarzanie zebranych informacji – to drugi z etapów analizy, polegający na odpowiedniej segmentacji danych, dotyczących grup użytkowników, odwiedzających stronę. Na tym etapie analitycy są w stanie przygotować rekomendacje, których zastosowanie może pomóc w zwiększeniu współczynnika konwersji dla witryny internetowej.
       
    • Raportowanie – dane zebrane i przetworzone w wyniku pierwszych etapów analizy są bazą do stworzenia raportów, w których określa się m.in. wykonane akcje lub zrealizowane konwersje.

      Przetworzenie danych pozwala także zawrzeć w raporcie informacje, dotyczące np. błędów technicznych w witrynie, czy podstron, kluczowych z perspektywy użytkowników. Przetworzenie danych z pomocą odpowiednich narzędzi analitycznych, daje możliwość określenia, które z działań marketingowych przynoszą najlepsze efekty, a które wymagają dodatkowej pracy.
       
    • Wyciągnięcie wniosków – to jeden z najistotniejszych etapów analizy, który nierzadko poprzedza się przeprowadzeniem dodatkowych działań analitycznych lub testów A/B. Wnioski zawierają wytyczne, po których zastosowaniu można osiągnąć określone cele biznesowe, takie jak np. zwiększenie liczby konwersji.

    Analityka internetowa ilościowa, a jakościowa – jakie są różnice?

    W zależności od celu prowadzenia działań analitycznych analitykę można podzielić na ilościową i jakościową.

    Analityka ilościowa to proces, w wyniku którego można lepiej scharakteryzować użytkowników odwiedzających witrynę i uporządkować wiedzę na ich temat. Dzięki temu można jeszcze lepiej dopasować przekaz do oczekiwań odbiorców.

    W ramach prowadzenia internetowej analityki ilościowej określamy:

    • Demografię – dane, takie jak wiek, płeć, zainteresowania, czy np. obszar zamieszkania.
    • Przeglądane treści – strony docelowe, wejścia oraz wyjścia z witryny.
    • Źródła wizyty użytkownika – sprawdzamy, z jakiego medium korzysta odbiorca i z pomocą jakich słów kluczowych odnajduje stronę.

    Drugim typem prowadzonych działań jest analityka jakościowa, pomagająca w ustaleniu schematów powiązań, występujących między poszczególnymi użytkownikami witryny. Takie działania są kluczowe dla efektywnej realizacji strategii marketingowej. W ramach analityki jakościowej przeprowadza się m.in. badania użyteczności, testy A/B oraz ankiety.

    Kiedy warto skorzystać z analityki internetowej i kto powinien to zrobić?

    W związku z dużą konkurencją w branży e-commerce, na korzystanie z analityki internetowej powinien zdecydować się każdy e-sklep, chcący utrzymać zasięg w grupie docelowych użytkowników, przyciągnąć do witryny wartościowy ruch i zachować lub zbudować przewagę konkurencyjną.

    W tym pomoże prowadzenie różnorodnych kampanii reklamowych, które muszą być jednak odpowiednio zoptymalizowane. W skutecznym doborze kanałów marketingowych, jak i w optymalizacji powadzonych kampanii, może pomóc analityka internetowa.

    Mimo możliwości samodzielnego korzystania z narzędzi analitycznych mnogość dostępnych tam statystyk i niedostateczna znajomość ważnych wskaźników, może doprowadzić do błędnego wyciągnięcia wniosków, a co za tym idzie, podjęcia mało efektywnych decyzji biznesowych.

    Kiedy więc szczególnie warto skorzystać z web analytics?

    • W momencie, gdy trudno zidentyfikować trudności występujące na etapie lejka zakupowego.
    • Przy poszukiwaniu najbardziej opłacalnych kanałów dotarcia do użytkownika.
    • Na etapie identyfikacji skutecznych źródeł sprzedaży dla e-sklepu.
    • Przy próbie określenia słabych oraz mocnych stron witryny, a także kosztów związanych z pozyskaniem klienta.

    Analityka internetowa – co oferujemy?

    Dysponujemy zespołem doświadczonych specjalistów, zajmujących się nie tylko optymalizacją różnego rodzaju kampanii reklamowych (np. Google Ads, czy Facebook Ads), ale też ekspertów UX, programistów i analityków danych.

    W ramach działań z zakresu analityki internetowej zajmujemy się m.in. przygotowaniem raportów z wykorzystaniem GA4 (w tym m.in. niestandardowych), sprawdzaniem ustawień konta oraz poprawności kodów śledzących wszystkie kampanie i strony, ale też przygotowaniem rekomendacji, dotyczących skutecznych sposobów mierzenia i analizowania danych.

    Wdrażamy na stronach klientów elementy, dzięki którym regularnie zbierają one dane o użytkownikach i kluczowych czynnościach, które wykonują oni, w trakcie odwiedzin strony.

    Na bazie analityki jesteśmy w stanie przygotować też modele ścieżek użytkowników. Ze względu na to, że w naszym zespole pracują również doświadczeni UX Designerzy – oprócz prowadzenia działań analitycznych możemy proponować zmiany do bezpośredniego wdrożenia w witrynie, które wpłyną na poprawę jej użyteczności. Do innych podejmowanych przez nas działań, należy także:

    • Zsynchronizowanie konta Google Ads z kontem Google Analytics.
    • Wdrożenie i skonfigurowanie skryptów śledzących, jak i skryptów do obsługi modułu e-commerce.
    • Definiowanie i wdrażanie głównych KPI.
    • Określanie i konfigurowanie celów oraz zdarzeń, a w tym też ścieżek prowadzących do celu.
    • Badanie źródeł ruchu na stronie oraz przeprowadzenie segmentacji użytkowników (w kontekście konwersji).
    • Pomiar ROI.

    Zapewniamy nie tylko kompleksowe doradztwo, ale także możliwość skorzystania ze szkoleń, prowadzonych przez doświadczonych, certyfikowanych specjalistów.

    W naszej pracy wykorzystujemy znane i sprawdzone narzędzia, takie jak np. Google Analytics, Google Tag Manager, Mouseflow, Optimizely, MajesticSEO, Google Data Studio, Google Search Console, czy np. Senuto.

    Google Analytics, czyli jedno z podstawowych narzędzi analityki internetowej

    Wybór narzędzi analitycznych uzależniamy m.in. od celu, który chcemy osiągnąć w wyniku współpracy z konkretnym klientem. Zawsze dobieramy narzędzia, które są w stanie najlepiej określić wartości i wskaźniki, na których najbardziej nam zależy.

    W celu zbierania danych z kampanii reklamowych w sieci stosujemy różnego typu elementy techniczne, takie jak kody śledzące i integracje. Dzięki odpowiedniemu dobraniu narzędzi analitycznych weryfikujemy działania przynoszące najlepsze efekty firmie oraz te, które trzeba udoskonalić lub z nich zrezygnować.

    Jednym z najważniejszych narzędzi, którego używamy w celach analitycznych, jest Google Analytics. GA umożliwia prowadzenie analizy danych w czasie rzeczywistym, oferując także dostęp do danych z ostatnich 2 lat. Z pomocą narzędzia precyzyjnie analizujemy ruch na stronie, śledzimy cele, zdarzenia, konwersje oraz przychody z poszczególnych kanałów. W razie potrzeby importujemy do Google Analytics dane z Google Search Console i Google Ads.

    Google Analytics funkcjonuje w oparciu o tzw. kod śledzący. To część kodu JavaScript, występującego w body każdej podstrony lub też w sekcji head.

    Jak z pomocą tego narzędzia analizujemy dane użytkowników?

    Narzędzie udostępnia różnego rodzaju metryki, dzięki którym możemy analizować dane, dotyczące wizyt poszczególnych użytkowników w witrynie i wyciągać wnioski. W Google Analytics Universal (wersja funkcjonująca do 1 lipca 2023 roku) „mierzenie użytkownika” odbywało się głównie w oparciu o sesje, tymczasem w rzeczywistości webowej funkcjonują zdarzenia – to podstawowa forma pomiaru zachowań użytkownika w nowej wersji narzędzia – Google Analytics 4.

    Korzystając z tej wersji oprogramowania, jesteśmy w stanie jeszcze dogłębniej analizować ruch i identyfikować użytkowników, na bazie większej liczby źródeł.

    Brak próbkowania pozwala też zbierać dokładniejsze dane, dzięki czemu można podjąć skuteczniejsze działania, w celu wygenerowania większej liczby konwersji. Dzięki wykorzystaniu Google Analytics weryfikujemy m.in.:

    • Liczbę odwiedzin użytkownika, które doprowadziły do konwersji.
    • Liczbę użytkowników nowych oraz tych, którzy powracają na stronę.
    • Współczynnik odrzuceń (odsetek użytkowników, którzy opuszczają witrynę po odwiedzeniu zaledwie jednej podstrony).
    • Liczbę odsłon poszczególnych sekcji strony, w trakcie sesji.
    • Współczynnik konwersji e-commerce (odsetek użytkowników, którzy konwertowali w określonym czasie).

    Jednym z kluczowych zadań, których podejmujemy się w ramach analityki internetowej z wykorzystaniem Google Analytics, jest próba odpowiedzenia na pytanie, czy działania podejmowane w związku z promocją biznesu, przekładają się na realizację założeń biznesowych konkretnej witryny.

    Do określenia efektywności, tj. sprawdzenia tego, czy strona „zarabia” lub pozyskuje klientów, niezbędna jest konfiguracja celów. W przypadku e-commerce celem może być np. sprzedaż, ale do równie istotnych działań użytkowników w witrynie może należeć również:

    • Przejście do zakładki z danymi kontaktowymi strony.
    • Przejście do określonej podstrony serwisu.
    • Wypełnienie formularza – np. kontaktowego lub zapisu do newslettera.
    • Pobranie poszczególnych materiałów ze strony (np. e-booka).

    Konfigurując cele w Google Analytics, przypisujemy każdemu z nich określoną wartość pieniężną, co pozwala nam analizować finansowe aspekty działania witryny. Tworzymy też pożądane ścieżki celu (lejka zakupowego), dzięki czemu analizujemy ruch użytkowników i jesteśmy w stanie wskazać miejsca, w których najczęściej rezygnują oni z zakupów.

    Implementując cele, uwzględniamy konfigurację widoków, które zawierają zarówno realizację konwersji mikro (działania, które przyczyniają się do tego, aby użytkownik dokonał makro konwersji, tj. np. dodał produkty do koszyka), jak i makro (wykonanie celu, takiego jak np. finalizacja zakupu).

    Wykorzystując Google Analytics, badamy dane z obszarów, takich jak: Acquisition, Behavior oraz Conversion. W ramach analizy Acquisition (pozyskiwanie) odpowiadamy m.in. na pytania skąd trafiają na stronę użytkownicy, kiedy to się dzieje i jaka jest ich liczba.

    Sprawdzamy, w wyniku jakich działań witryna najskuteczniej przyciąga klientów (określamy, czy są to kampanie Google Ads, media społecznościowe, a może kampanie mejlingowe). Analizując obszar Behavior (zachowanie) możemy identyfikować newralgiczne punkty witryny (np. określać aspekty, wpływające na to, że użytkownicy opuszczają serwis i rezygnują z zakupów). W ramach badania Conversion (konwersji) oceniamy realizację celów biznesowych w sakli mikro i makro.

    Google Analytics w e-commerce – jakie jest jego znaczenie?

    Rynek e-commerce w Polsce wciąż się rozwija, a co za tym idzie, rośnie konkurencja. Jednym z ważnych czynników, wpływających na finalne decyzje odbiorców jest przyjazna ścieżka zakupowa, dostosowana do ich potrzeb.

    Google Analytics to narzędzie, które pomaga usprawnić przebieg wielu procesów sprzedażowych w e-sklepie. W osiągnięciu tego celu pomaga skorzystanie z modułu e-commerce.

    W ramach jego implementacji m.in. do podstrony z podziękowaniem za zrealizowanie transakcji, wprowadzamy fragment kodu, zbierającego informacje na temat tego, ile sztuk poszczególnych produktów kupił klient, a także jak się nazywały i ile kosztowały.
     

    Zebrane informacje przesyłane są do odpowiedniego widoku danych w GA, gdzie następnie sprawdzamy, które źródło pozyskania klienta przynosi najwyższe dochody. Wdrażając rozszerzoną wersję modułu, jesteśmy w stanie prowadzić pełną analizę zachowania użytkowników sklepu i sprawdzać np. to, jakimi produktami byli zainteresowani przed zakupem, czy wykorzystali kod rabatowy itd.

    Jeśli sklep korzysta z działań e-marketingowych, takich jak np. Google Ads, dokonujemy importu danych z narzędzia do GA4, dzięki czemu prowadzimy szczegółową analitykę kampanii reklamowych w internecie.

    Precyzyjnie weryfikujemy efektywność kampanii reklamowych i wyciągamy wnioski, dzięki którym można obniżyć koszty działań marketingowych. W zależności od potrzeb klienta importujemy do narzędzia także inne dane – np. te pochodzące z systemów CRM, czy zewnętrznych systemów sprzedażowych.

    Google Tag Manager – skuteczne zarządzanie analityką internetową

    Zbyt wiele skryptów i narzędzi do prowadzenia analityki, zainstalowanych bezpośrednio na stronie, może przyczynić się do spowolnienia jej wczytywania. W celu zoptymalizowania działań analitycznych u naszych klientów wykorzystujemy Google Tag Manager (GTM), dzięki któremu unikamy dużego obciążenia strony fragmentami kodu.

    GTM pozwala nam skutecznie zarządzać skryptami (tagami) w witrynie. Z jego pomocą dodajemy, usuwamy, ale też modyfikujemy wdrożone kody, pochodzące z różnego rodzaju narzędzi (np. z Google Analytics) i dowolnych JavaScript.

    Dzięki GTM śledzimy niemal każdą interakcję z serwisem oraz przesył pobranych danych do programu analitycznego, np. HotJar, czy GA. Do czego najczęściej wykorzystujemy Google Tag Manager?

    • Wdrożenie oraz obsługa GA.
    • Instalacja tagów Google Ads.
    • Wdrożenie piksela Facebooka.
    • Weryfikacja Google Search Console.
    • Instalacja informacji o plikach cookie.
    • Wdrożenie pozostałych narzędzi analitycznych oraz marketingowych.

    Google Tag Manager to narzędzie, wspomagające prowadzenie rozbudowanej analityki, w której wykorzystujemy wiele różnych programów. Najważniejszą z zalet GTM jest to, iż rozwiązuje problem związany z nadmiernym obciążeniem witryny różnymi kodami śledzącymi. W przypadku GTM na każdej ze stron implementujemy jeden, główny kod, co generuje też oszczędność czasu i kosztów, związanych z web analytics.

    Analityka internetowa – jakie jest jej znaczenie dla SEO?

    W efektywnym prowadzeniu witryn internetowych liczy się ruch, który pozyskuje się zarówno z tzw. organiki, jak i z płatnych działań reklamowych. Jednym z głównych działań, dzięki którym witryna może stać się dobrze widoczna w sieci i osiągać wysokie wyniki w wynikach wyszukiwania jest pozycjonowanie.

    Zarówno przed rozpoczęciem działań z zakresu SEO, jak i w ich trakcie, trzeba stale analizować widoczność witryny w sieci. Do tego celu wykorzystuje się analitykę internetową, dzięki której pozycjonowanie może być bardziej efektywne.

    Dzięki analityce uzyskujemy nie tylko informacje o użytkownikach i poznajemy wzorce ich zachowań, ale też wyciągamy wnioski, dzięki którym możemy lepiej dopasować witrynę do ich potrzeb. Korzystając z web analytics w SEO i SXO weryfikujemy słowa kluczowe, wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, w celu odnalezienia interesujących ich produktów lub usług.

    Znając frazy, możemy przygotować rekomendacje, dzięki którym klient ulepszy treści na stronie i sprawi, że będą lepiej dopasowane do docelowych odbiorców. Dzięki analityce określamy również czas ładowania witryny.

    To istotny czynnik rankingowy Google, który wpływa nie tylko na decyzje użytkowników (np. o przejściu do konkurencyjnej strony), ale też na pozycję strony w wyszukiwarce.

    Optymalizacja szybkości wczytywania witryny, jest jednym z priorytetów w SEO. Systematyczny monitoring danych, przyczynia się do lepszego pozycjonowania strony, co świadczy o tym, że SEO i analityka są ze sobą ściśle powiązane.

    Im częściej prowadzona jest analiza, tym większa szansa na wykorzystanie informacji kluczowych z perspektywy osiągnięcia wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, a tym samym – zwiększenia ruchu na stronie.

    Analityka internetowa – jak łączymy ją z UX?

    Dla naszych klientów prowadzimy nie tylko zaawansowane działania z zakresu analityki internetowej, ale także UX. W ramach web analytics pozyskujemy niezwykle przydatne dane ilościowe, których uzupełnieniem są dane jakościowe, nastawione na pogłębioną eksplorację otrzymywanych wyników.

    Dzięki danym ilościowym, pozyskanym np. z pomocą Google Analytics możemy identyfikować profile użytkowników witryny, ale nie jesteśmy w stanie określić, jak jeszcze efektywniej dobrać grupę docelową. Dane ilościowe pozwolą też ocenić liczbę porzuconych koszyków, ale nie wskażą powodów, w wyniku których dochodzi do rezygnacji z zakupów.

    Bazując na tego typu informacjach, będziemy w stanie określić również poziom przychodów sklepu, ale nie dowiemy się, jak poprawić użyteczność strony, by generowała jeszcze więcej transakcji.

    Tutaj z pomocą przychodzą badania User Experience – opierające się zarówno na danych ilościowych, jak i jakościowych. To właśnie ten drugi typ danych, dostarcza szczegółowych wskazówek, dzięki którym można zoptymalizować stronę w obszarach, w których trudności wskazuje analityka.

    Dane ilościowe (m.in. te z Google Analytics) stanowią punkt do przeprowadzenia bardziej zaawansowanych badań i przygotowania szczegółowych rekomendacji zmian w witrynie. Do prowadzonych przez nas badań UX należą m.in.:

    Testy A/B – w przypadku badania cyfrowych produktów, polegają na wyświetlaniu użytkownikom 2 różnych wersji np. strony internetowej i analizowaniu ich reakcji na poszczególne elementy witryny.

    Dzięki wynikom badań UX, jesteśmy w stanie ocenić np. powody konkretnych działań użytkowników (m.in. przyczynę porzucanie koszyka), na które wskazywały badania ilościowe. Szczegółowe informacje pozwalają z kolei na przygotowanie zaleceń, zwiększających użyteczność i atrakcyjność serwisu, co przekłada się na pozyskiwanie klientów.

    Prowadzenie analityki internetowej, bez wykorzystania badań UX pozwala nam na ogólną ocenę sytuacji i postawienie hipotez, ale dopiero połączenie danych ilościowych z jakościowymi przyczynia się do osiągnięcia synergii, wskazując jakie zmiany wdrożyć, by zwiększyć liczbę konwersji i zrealizować KPI.

    Analityka internetowa – dlaczego warto z niej skorzystać?

    Analityka internetowa jest nieocenionym wsparciem, przy podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych, opartych na danych.

    Do najważniejszych korzyści, wynikających ze stosowania web analytics zalicza się m.in. usprawnienie procesów związanych z zarządzaniem biznesem – od planowania, aż po analizę efektywności podejmowanych działań.

    Analityka zmniejsza ryzyko związane z prowadzeniem działalności, gdyż dane pozwalają na skuteczniejszą realizację założeń biznesowych. To jednak tylko niektóre zalety analityki internetowej. Do pozostałych zalicza się m.in.:

    • Łatwiejszą weryfikację potrzeb klientów.
    • Stałą i skuteczną kontrolę ruchu w witrynie.
    • Bardziej efektywną sprzedaż produktów.
    • Możliwość skutecznej optymalizacji współczynnika konwersji.
    • Ocena skuteczności podejmowanych działań, w oparciu o dane faktyczne.

    Analityka internetowa pozwala pozyskać szczegółową wiedzę, która w połączeniu ze skutecznymi działaniami e-marketingowymi, może być kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w sieci. Wieloletnie doświadczenie naszego zespołu, zarówno w zakresie web analytics, jak i korzystania z różnorodnych narzędzi e-marketingowych, pozwoli ulepszyć szereg procesów w witrynie, zwiększyć jej efektywność oraz prowadzić skuteczne kampanie promocyjne online.

    Co możemy dla Ciebie zrobić?

    ×

    Klienci o nas