Wysokie loty, czyli flirt branży lotniczej z social media

NowyMarketing.pl, 05.07.2018r. Autor: Paweł Szczyrek
5 lipca 2018

Najpierw pojawiają się motyle w brzuchu, które zastępuje gwałtowne przyspieszenie. Czekasz niecierpliwie na ten decydujący moment, gdy wciśnie cię mocno w fotel. Na koniec - przyjemne uniesienie – opisuje Joanna, Kierownik projektów e-marketingowych w Ideo. Kolejny opis początku niezapomnianej, wakacyjnej przygody?

Nie, to emocje, które towarzyszą codziennej pracy specjalistów ds. social media. Tym razem wyspecjalizowana ekipa nawiązała flirt z teoretycznie nieprzystępną branżą lotniczą, dla jednego z jej liderów – Pratt & Whitney Rzeszów. Udało się to poprzez budowanie skutecznego employer brandingu.

Przed wylotem

Barbara w Ideo zajmuje stanowisko Specjalisty ds. Social Media: Trzeba przyznać, że to było dla nas prawdziwe wyzwanie – mówi. – Przede wszystkim sama branża, która jest dość złożona i niedostępna dla „zwykłych” ludzi. Jak zbudować skuteczną komunikację, by dotrzeć do tych wszystkich inżynierów i techników? Czy oni w ogóle spędzają swój wolny czas na Facebooku? Na szczęście okazało się, że tak – wówczas mogliśmy rozpocząć właściwe prace.

Ale wróćmy do samego Klienta. Pratt & Whitney jest liderem branży lotniczej na świecie. W naszym kraju firma powstała na bazie mającej jeszcze przedwojenną tradycję – WSK. W chwili obecnej przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 4000 specjalistów, z różnych dziedzin. Firma produkuje zaawansowane komponenty lotnicze i kompletne silniki dedykowane statkom powietrznym.

Rzeszów jest różnie postrzegany zabiera głos Joanna. – Tymczasem nie mamy powodów do wstydu. Czy wiesz, że stolica Podkarpacia jest tym miejscem, gdzie produkowane są elementy silników do samolotów F16 czy najnowszych F35 oraz Airbus? Też długo tego nie wiedziałam. Dopiero podczas prac nad projektem uświadomiłam sobie, że Pratt & Whitney to naprawdę fajne miejsce. Z tym większym zaangażowaniem podjęliśmy się tego dość złożonego projektu.

Prace nad zleceniem oscylowały przede wszystkim wokół zbudowania spójnego wizerunku w mediach społecznościowych – Facebooku, YouTubie i LinkedInie. Podstawą skutecznego działania było poznanie specyfiki i charakterystyki podmiotu. Do tego celu wprowadziliśmy, nowatorski system pracy u Klienta.

Wojtek, Dyrektor Działu Marketingu Internetowego: Praca u Klienta pomogła nam poznać specyfikę przedsiębiorstwa od podszewki. Braliśmy udział w wewnętrznych spotkaniach oraz dyskusjach. Byliśmy na bieżąco ze wszystkimi nowinkami i wydarzeniami, a w czasie rzeczywistym kreowaliśmy komunikaty na ich temat. Poznanie wartości, które przyświecały naszemu Partnerowi przyczyniło się do lepszej komunikacji oraz do odkrycia najwyżej cenionych cech u potencjalnych kandydatów na pracowników.

Poznanie grupy docelowej to podstawowy cel każdego marketera. W tym przypadku zadanie było w jakimś stopniu ułatwione, ponieważ od początku wiedzieliśmy do kogo powinna być kierowana komunikacja. Głównymi adresatami byli inżynierowie, operatorzy CNC, technolodzy, konstruktorzy oraz pracownicy administracji. Wszystkie działania prowadzone były właśnie z myślą o nich.

Wysokie loty

Facebook jest ciekawym narzędziem – mówi Wojtek. – Nieustannie pojawiają się nowości, które warto wykorzystywać. Miało to swoje przełożenie w działaniach realizowanych dla Klienta, bowiem te były dość eklektyczne. W procesie komunikacji wykorzystano wiele różnorodnych form contentu – chatboty, grafiki rozwijane czy transmisje live, cieszące się największym zainteresowaniem.

Na szczęście od pewnego czasu Facebook wspiera tego typu działania, co stało się dla nas okazją do wykorzystania. Nowatorskie treści opłaciły się. Posty tego typu osiągały duże zasięgi i cieszyły się dużym powodzeniem. Zupełną nowością był post 3D, który ponadto, że wzbudził zainteresowanie swoim nowatorskim charakterem, to również zyskał duży zasięg organiczny.

Jak się okazuje, pomysły na działanie przychodzą czasem zupełnie niespodziewanie. – Tak naprawdę na pomysł rozwijanych postów wpadłam przypadkiem. Podczas przeglądania oferty targów nauki, w których uczestniczył również nasz Klient, przyszła mi do głowy myśl o fajnym sposobie zaktywizowania potencjalnie zainteresowanych osób. Rozwijane posty zawierające tajemnicze slogany których wyjaśnienie można było znaleźć podczas wydarzenia - to był strzał w dziesiątkę – ocenia Basia.

Wiesz, prowadząc komunikację employer brandingową, szukamy przede wszystkim specjalistów wysokiej klasy. Jednak, aby zyskać zaufanie, sami musimy nimi być w swojej branży. Nadrzędnym celem było wykorzystanie narzędzi automatyzujących komunikację, takich jak np. chatbot. – dodaje Wojtek.

Zadaniem zainteresowanych użytkowników było umieszczenie odpowiedzi pod postem na pytanie: „Jakie narzędzia pomiarowe są używane w procesach produkcyjnych?”. Wszystkie umieszczone  propozycje wynagrodziliśmy niespodzianką – linkiem do ogłoszenia rekrutacyjnego. Z kolei celem automatycznej i natychmiastowej odpowiedzi było budowanie zaufania pomiędzy stronami dialogu. Zdecydowanie przyszłość komunikacji w mediach społecznościowych będzie w głównej mierze opierać się na tego typu narzędziach – podsumowuje Joanna.

Miękkie lądowanie

Oczywistym jest, że branża lotnicza ma swój specyficzny żargon. „Miękkie lądowanie” oznacza przyziemienie, które jest dla pasażerów bardzo komfortowe. – Przejęliśmy tę terminologię – mówi Basia. – Dla nas to określenie było w głównej mierze efektywnie prowadzoną komunikacją, która przynosiła oczekiwane efekty.

Założeniem było nie tylko informowanie, ale też budowanie atrakcyjnego wizerunku Klienta. Firma miała być pokazana, jako miejsce, w którym przyjemnie się pracuje. Każdy z nas zna choć jeden fanpage, gdzie z różną regularnością udostępniane są nudne dane i kolejne nieciekawie zaprezentowane ogłoszenia. W naszej opinii idealna strona to ta, która spełnia różnorodne funkcje. Poza informowaniem o nowych działaniach, powinna także w lekkiej formie dostarczać atrakcyjną wiedzę oraz być zgodna z najnowszymi trendami – dopowiada Joanna.

Te założenia miały realizować ściśle określone rodzaje postów: informacyjne, rekrutacyjne, lokalne, edukacyjne czy udział w wydarzeniach i akcjach, takich jak Targi Politechniki Poznańskiej, akcja edukacyjna Zabłyśnij na drodze, 3. Edycja Biegu na Piątkę czy Festiwal Nauki. Strategia działania przyjęta przez specjalistów Ideo przynosi wymierne efekty, którymi można chwalić się z dumą. – Warto spojrzeć na te liczby. Można uznać, że to tylko nudne dane. Dla nas to dowód, że wszystkie wdrożone przez nas działania były trafne – zachwyca się Wojtek.

Liczby rzeczywiście robią wrażenie. Szczególną uwagę należy zwrócić na wzrost wejść w zakładkę kariera i zapytania o staże:

Osiągnięte cele

Taras widokowy lokalnego lotniska. Południe, pora obiadowa, niewielki ruch. W tle mienią się kadłuby wielkich samolotów. Część z nich ma silniki z elementami produkowanymi w Rzeszowie – Fajnie jest mieć poczucie, że Twoja praca jest ważna i co istotne – dobrze zrealizowana. A o to w tym wszystkim przecież chodzi – podsumowuje, Basia.

Prezentacja współpracy pomiędzy Ideo a Pratt & Whitney w zakresie budowania strategii employer brandingowej odbyła się na tegorocznym Social Media Week w Warszawie.


Autor

Paweł Szczyrek, Copywriter, Ideo Sp. z o.o.

Publikacja: NowyMarketing.pl, 05.07.2018